Sparbanksgruppen gjorde ett utmärkt resultat, växte snabbare än marknaden

Sparbanken gjorde ett utmärkt resultat år 2021. Särskilt inom de viktiga affärsområdena företagskunder och kapitalförvaltning var tillväxten snabbare än på marknaden i övrigt.

Sparbanksgruppen gjorde ett utmärkt resultat år 2021. Sparbanksgruppens resultat före skatt ökade till 89,9 miljoner euro (66,7 miljoner euro under jämförelseperioden 1.1.2020-31.12.2020). Räkenskapsperiodens vinst var 72,8 (52,1) miljoner euro.

”2021 var ett mycket bra år för Sparbanksgruppens affärsverksamhet. Vi växte fint med draghjälp av marknaden och coronaviruset påverkade inte vårt resultat. Vi vill rikta ett stort tack till våra kunder för deras förtroende och till hela personalen för deras utmärkta arbete”, säger Sparbanksgruppens verkställande direktör Tomi Närhinen

Sparbanksgruppens kundverksamhet utvecklades väl och alla intäkter från kundverksamheten ökade. Räntenettot ökade med 3,2 procent till 166 (161,0) miljoner euro. Räntenettot utvecklades väl under räkenskapsperioden trots att marknaden fortfarande är krävande på grund av den låga räntenivån och marginaltrycket. Ränteintäkterna var totalt 183,2 (183,0) miljoner euro.

Den största tillväxten såg Sparbanken i provisionsintäkter och -kostnader, netto, som ökade med 15,2 procent till 114,9 (99,7) miljoner euro.

Inom kapitalförvaltningstjänsterna var utvecklingen också mycket stark, och provisionerna från fonderna ökade med 31,6 procent till 40,6 (30,8) miljoner euro.

Sparbanksgruppens rörelseintäkter uppgick till sammanlagt 327,6 (306,6) miljoner euro.

I och med den växande affärsverksamheten ökade Sparbankens operativa utgifter något till 236,2 (220,2) miljoner euro. Sparbanken satsade bland annat på utvecklingskompetens och stärkande av försäljningsorganisationen, vilket ledde till att personalkostnaderna ökade till 98,8 (89,5) miljoner euro.

Gruppens balansräkning i slutet av 2021 uppgick till 13,1 miljarder euro (13,1). Euraåminne Sparbank utträdde ur Sparbanksgruppen i slutet av november, vilket minskade balansräkningen med 348 miljoner euro.

Investeringsboomen påskyndar tillväxten i kapitalförvaltningen

Sparbankens kapitalförvaltning växte på ett utmärkt sätt år 2021. De aktiekapital som förvaltas av Sp-Fondbolag växte med 26,0 procent och var vid årets slut 4,5 miljarder euro (3,6). Nettoteckningarna i Sparbankens fonder var 0,4 miljoner euro (0,1). Antalet andelsägare i fonderna ökade med 8,7 procent jämfört med föregående år, och 9,1 procent fler fortlöpande fondsparavtal ingicks jämfört med föregående år.

”Finländarna visar nu ett rekordstort intresse för placerande och sparande. Till följd av pandemin har folk fått mer pengar över för sparande, vilket har bidragit till ett större intresse för placerande. I bakgrunden finns visserligen ofta också en oro över framtiden och i synnerhet pensionstryggheten”, säger vice vd Karri Alameri, som ansvarar för Sparbanksgruppens affärsverksamhet.

Utöver den framgångsrika försäljningen bar också kapitalförvaltningens satsningar på kundupplevelsen och kundnöjdheten frukt, eftersom inlösningarna av fondandelar och återköpen av livförsäkringsprodukter förblev på en måttlig nivå under hela 2021.

Nöjda kunder sporrar affärsverksamheten med företagskunder

Sparbanken har under hela pandemin aktivt understött små och medelstora företag och ytterligare stärkt sin ställning som en ledande bankpartner för små och medelstora företag. Finansiering av små och medelstora företag och andra banktjänster för små och medelstora företag hör till de starkaste tillväxtområdena inom Sparbanksgruppen.

”Ett av våra strategiska mål är att öka antalet företag samt jord- och skogsbruksföretag som använder Sparbankens tjänster i stor utsträckning, och vi såg också en betydande ökning av antalet under året”, berättar Alameri.

Till tillväxten under året bidrog också Europeiska investeringsfondens garantiprogram som togs i bruk inom finansieringen och den starka försäljningsaktiviteten, tack vare vilken Sparbanksgruppens företagsfinansiering växte klart snabbare än marknaden och tillväxten överskred 10 procent.

En bakgrundsfaktor till tillväxten är också kundnöjdheten, som har hållit sig på en mycket god nivå redan länge. Rekommendationsindexet (NPS) för Sparbankens kundförhandlingar låg år 2021 på 84,8 för företagskundernas del.

”I bank- och finansbranschens EPSI Rating-kundundersökning var vi fortfarande på en utmärkt nivå i fråga om både kundlojalitet och kundnöjdhet när det gällde företagskunderna, och vi vill hålla fast vid detta även framöver. Företagarnas uppskattning för oss var i alla kategorier klart över branschgenomsnittet”, tillägger Alameri.

Sparbanken firar: den 200-åriga kärnuppgiften är mer aktuell än någonsin

År 2022 firar sparbanksverksamheten 200-årsjubileum i Finland. I takt med att sparande och placerande blir populärare är sparbanksverksamheten mer relevant än någonsin.

”Vår centrala uppgift har i 200 år varit densamma: att främja finländarnas ekonomiska välfärd, och denna uppgift är kanske ännu viktigare nu än på länge”, konstaterar Närhinen.

För Sparbanken är det viktigt att städerna, byarna och förorterna i Finland ska vara vitala och utvecklas. Därför har Sparbankerna sedan början använt en del av sin vinst för att främja välfärden inom sina verksamhetsområden.

”I stället för stora engångsdonationer stöder vi hellre flera lokala projekt. I samband med ansvarskampanjen Goda gärningar 2021 donerade vi exempelvis nästan 800 000 euro till drygt 500 olika välgörenhetsmottagare”, summerar Närhinen.

Med hjälp av donationerna stöddes bland annat idrottsföreningar, organisationer som fokuserar på att förebygga marginalisering, ungas och äldres välbefinnande, 4H-föreningar, konst- och kulturprojekt och många föreningar med inriktning på djurskydd. Under coronatiden har också behovet av hjälp till mindre bemedlade familjer lyfts fram.

”Vi tror att en ansvarsfull och långsiktig utveckling av det ekonomiska välståndet kommer att bli ett alltmer intressant samhällstema. Det är ett bra tillfälle att utveckla sparbanksverksamheten även under de kommande 200 åren”, summerar Närhinen.

Ytterligare information:

Tomi Närhinen,
Sparbanksgruppen, verkställande direktör
tomi.narhinen@saastopankki.fi

Karri Alameri,
Sparbanksgruppen, Vice verkställande direktör
karri.alameri@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen har främjat individens och samhällets ekonomiska välstånd i redan 200 år. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen utgörs av lokala Sparbanker i olika delar av Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.