Sparbanksgruppens starka första halvår: Kundverksamheten utvecklades utmärkt, bankavkastningarna ökade med 7,6 procent

Meddelande om Sparbanksgruppens halvårsrapport 1.1–30.6.2022

Sparbanksgruppens kundverksamhet utvecklades utmärkt under det första halvåret. Räntenettot ökade 4,9 procent till 85,4 miljoner euro och bankavkastningarna ökade med 7,6 procent till 59,2 miljoner euro. Sparbanken firar sitt 200-årsjubileum i år och förväntar sig ett bra resultat för hela året, trots det osäkra världsläget.

Sparbanksgruppen uppnådde ett mycket bra resultat under första halvåret 2022. Gruppens resultat före skatt var 42,7 miljoner euro (43,4 miljoner euro under jämförelseperioden 1.1.2021–30.6.2021).

”En bra start på året är en indikation på det långsiktiga arbete vi har gjort i 200 år för att främja finländarnas välfärd. Samtidigt har vi kunnat förnya oss och reagera på förändringar i samhället, kundbehoven och kundbeteendet. Antalet av nya kunder ökade med 11 000 under det första halvåret”, säger Karri Alameri, Sparbanksförbundets tf. verkställande direktör glatt.

Sparbanksgruppens kundverksamhet utvecklades utmärkt under det första halvåret och alla intäkter från kundverksamheten ökade. Räntenettot ökade tack vare den allmänt höga räntenivån med 4,9 procent till 85,4 (81,4) miljoner euro. Ränteintäkterna ökade till 93,7 (90,5) miljoner euro. Ränteintäkterna för kundernas lån och fordringar var 74,9 (72,1) miljoner euro.

Sparbanksgruppens rörelseintäkter ökade med 10,6 procent och uppgick till sammanlagt 183,1 (165,5) miljoner euro. Kostnaderna för affärsverksamheten ökade med 10,7 procent till 132,7 (119,9) miljoner euro.

”Det innevarande året har präglats av situationen i Ukraina, inflationen och slutet på en lång period med exceptionellt låga räntor. Vi har särskilt satsat på skötseln av våra kundrelationer och riskhanteringen”, kommenterar Alameri.

Sparbankens resultat belastades av den minskade nettoavkastningen av placeringsverksamheten till följd av den krävande placeringsmiljön.

Provisionsintäkterna (netto) ökade trots det krävande marknadsläget med 7,6 procent till 59,2 (55,1) miljoner euro. Detta kan förklaras med en ökning av provisionerna för fonder och betalningsrörelsen.

Sparbanksgruppens balansräkning var i slutet av granskningsperioden 13,5 (13,1) miljarder euro.
Sparbanksgruppen förväntas uppnå goda resultat för hela året. Utsikterna för slutet av året påverkas bland annat av utvecklingen av den världspolitiska och ekonomiska situationen.

Sparbankens placeringsfonder är attraktiva

Trots den svaga marknadsutvecklingen på placeringsmarknaden var nettoteckningen av Sparbanksgruppens placeringsfonder 194 miljoner euro positiv i början av året. Sp-Fondbolags marknadsandel ökade med 0,3 procentenheter bland inhemska fondbolag och uppgick i slutet av perioden till 3,1 procent.

”Våra kunder har förstått vikten av att placera och spara under osäkra tider. Detta återspeglas i ökningen av fondteckningar och marknadsandelar, även om marknadsutvecklingen allmänt har varit svag”, kommenterade Alameri.

Antalet andelsägare i Sparbankens fonder ökade under granskningsperioden med 5,3 procent. Fonderna hade 283 963 (269 614) andelsägare. Mätt i antalet andelsägare är Sp-Fondbolag Finlands fjärde största fondbolag.

Snabbare tillväxt än marknaden vad gäller lån till privatkunder och företagsfinansiering

Kundnöjdheten hos bankens privatkunder låg under början av året kvar på en stark nivå, med ett genomsnittligt rekommendationsindex (NPS) för kundförhandlingar på 82,2.

”Vårt mål är att erbjuda Finlands bästa kombination av digitala tjänster och kundservice öga mot öga. Därför är kundnöjdhet ett viktigt mått på framgång för oss”, säger Markus Lauri, affärsverksamhetsdirektör, privatkunder.

Vi är på rätt väg eftersom antalet kunder som använder Sparbankens tjänster i stor omfattning och koncentrerar sina ärenden till Sparbanken har fortsatt att öka under början av året. Lånestocken till privatkunder har också ökat snabbare under det senaste året än den allmänna marknadsutvecklingen.

Även kundnöjdheten bland Sparbankens företagskunder låg kvar på en mycket stark nivå i början av året – rekommendationsindexet (NPS) för företagskundernas kundförhandlingar låg på 82,1.

”Antalet företagskunder som använder våra tjänster i stor utsträckning har ökat tydligt under början av året. Vår företagsfinansiering växte också snabbare än marknaden i början av året”, säger Kari Suutari, Sparbankens affärsverksamhetsdirektör, företagskunder.

Ökningen av Sparbanksgruppens företagsfinansiering översteg 10 procent i början av året. Vid sidan av den utmärkta kundupplevelsen stöds tillväxten i företagsfinansieringen av Finnveras och Europeiska investeringsfondens garantiprogram och en aktiv försäljning.

”I det osäkra marknadsläget fortsätter vi att satsa på rådgivning till våra kunder om deras ekonomiska situation och på lönsam tillväxt av affärsverksamheten. Det finns alltid en efterfrågan på konkreta åtgärder för att främja välfärd”, sammanfattar Alameri.

Mer information:

Karri Alameri,
Sparbanksförbundet, tf. verkställande direktör
karri.alameri@saastopankki.fi

Sparbanksgruppen främjar individens och samhällets ekonomiska välstånd. Vi vill att man känner oss för vårt mod, vår expertis och passion att göra ett utmärkt kundarbete. Sparbanksgruppen består av lokala Sparbanker runtom i Finland samt Sparbankscentralen. Förutom heltäckande banktjänster för konsumenter erbjuder vi våra kunder tjänster för placering, byte av hem och försäkringar.