Nytt avtal för akademiker inom staten

Report this content

Större möjligheter för individen att själv påverka sin lön, antal semesterdagar och pension är några frågor som Saco-s har fått gehör för i avtalsförhandlingarna inom staten. I dag har Saco-s och Arbetsgivarverket kommit överens om ett nytt kollektivavtal som berör cirka 80 000 akademiker i staten.

– Det är ett avtal som sätter medlemmarna i fokus. Genom det nya kollektivavtalet kan de påverka sin egen situation i en betydligt större utsträckning än tidigare. Det är ett modernt avtal som tar hänsyn till att vi har olika behov i olika skeden i livet, säger Edel Karlsson Håål, ordförande i Saco-s.

Saco-s har fått gehör för de flesta av sina yrkanden. Bland annat ska lönen tydligare vara kopplad till varje individs kompetens och prestation. Tillämpningen av löneavtalet ska förbättras.

Medlemmarna i Saco-s förbund kommer att kunna träffa egna avtal om lön, antal semesterdagar och om pensionsavsättningar utöver pensionsavtalets nivå. Det ger varje individ bättre förutsättningar, att efter facklig rådgivning, själva kunna påverka sin situation.

Det nya kollektivavtalet reglerar att viktiga frågor på arbetsplatsen ska utvecklas i dialog mellan medarbetare, förtroendevalda och arbetsgivaren, bland annat inom ramen för samverkansavtalet. Samverkan är ett sätt att utveckla arbetsmiljön, förbättra förutsättningar för lika villkor oavsett kön, etnicitet, sexualitet eller funktionshinder.

Pensionsavtalet har förbättrats på flera punkter. Avsättningarna till pensionen höjs från 4,3 till 4,5 procent av lönesumman och intjänandet till Kåpan tjänste blir nu från 23 års ålder, en sänkning med fem år. Medlemmarna kan själva välja om de vill ha återbetalningsskydd i Kåpan tjänste.

I medlingen rörande arbetstiderna för lärare inom högskolan har parterna idag accepterat slutbudet.

Avtalet sträcker sig i tre år och går ut den 30 september 2010.