Saco-S avtalskrav sätter individen i fokus

Report this content

Fler möjligheter för medlemmar att träffa egna överenskommelser med arbetsgivaren och avtal utan centralt angivet utrymme. Det finns med i Saco-S, som representerar 80 000 akademiker i staten, avtalsyrkanden som överlämnats till Arbetsgivarverket i dag. Utgångspunkten är att varje medlem vet vad som är bäst för henne eller honom.

I den senaste avtalsrörelsen fick Saco-S igenom att medlemmarna kan träffa egna avtal om semester, lön och pension. Nu vill Saco-S att fler områden ska vara föremål för enskilda överenskommelser. Det handlar om ett annat arbetstidsmått för heltid, kostnadsersättningar för till exempel hushållsnära tjänster och möjlighet att fortsätta inbetalningar till tjänstepensionen efter 65 år.

– V i är alla olika och har olika behov. En del vill ha ett ökat sparande till sin pension, andra vill ha fler lediga dagar för att kunna vara med sina barn eller få tid för en fritidsaktivitet. Då måste individen kunna påverka sina egna villkor inom kollektivavta- lets ram, säger Edel Karlsson Håål, ordförande för Saco-S.
– För att rekrytera och behålla medarbetare med hög kompetens måste arbetsgivarna visa att kompetens och prestation lönar sig. Vårt avtalsförslag ger möjlighet till det.

Ytterligare avtalskrav från Saco-S: ? Avtal utan centralt angivet utrymme ger en bra möjlighet till verksamhetsutveckling och gynnar medlemmarnas löneutveckling. ? Individuell och differentierad lönesättning. Lönen ska vara kopplad till varje individs kompetens och prestation. När medarbetaren utvecklas i sitt arbete och bidrar till verksamhetens utveckling måste det synas i lönekuvertet. ? Bättre tillämpning av avtalen genom att parterna centralt fortsätter och utvecklar stödet till lokal lönebildning. ? Strategisk kompetensförsörjning. Goda förutsättningar för att utvecklas i karriären gynnar tillfredsställelse och engagemang i arbetet. Ett partsgemensamt arbete kring att stödja lokala parters arbete med strategisk kompetensförsörjning på- börjas. Arbetet ska även omfatta ett medvetet sätt att tillvarata medarbetarnas mångfald av bakgrunder och erfarenheter. ? Möjliggöra delpension mellan 65 och 67 år.
? Chefsavtalet sägs upp. Lönerevisionen för chefer ska ske genom lönesättande samtal i dialog med närmaste chef.
Kontakt Edel Karlsson Håål Kristina Mäler Ordförande i Saco-S Pressansvarig 070-665 29 93 070-665 29 55