• Safe at Sea/

Havnar Bjargingarfelag (Torhavns Räddningsförening) på Färöarna väljer RescueRunner för deras tuffa operativa miljö

Havnar Bjargingarfelag (Torshavns Räddningsförening) på Färöarna väljer att integrera RescueRunner i sin sök-och-räddnings organisation som arbetar i några av världens mest utmanande och farliga vatten.

Med en extremt svårtillgänglig kust och de tuffaste väderförhållanden man kan föreställa sig, är det ofta både mycket svårt och farligt att arbeta med sök-och räddning på Färöarna. Det är nästintill omöjligt att ta sig iland eller närma sig kusten med större sjöräddningsbåtar eller livbåtar. Efter att ha uvärderat alla olika tänkbara lösningar för att lösa denna svåra utmaning, investrar man nu i ett RescueRunner system.

RescueRunner systemet kommer att integreras ombord på Havnar Bjargingarfelags större sjöräddningsbåt där den kommer fungera som första räddningsenhet, redo att snabbt sjösättas för sök-och räddningsuppdrag.

Havnar Bjargingarfelags RescueRunner kommer vara fullt utrustad med navigationsutrustning såsom både VHF, AIS och GPS, så att den kan operera självständingt och även på långt avstånd från moderfartyget.

Havnar Bjargingarfelags utför ofta räddning som involverar både sjö-och bergräddningsuppdrag. Där förväntas RescueRunnern vara en ovärderlig resurs som möjliggör snabb sjösättning och utryckning i svårtillgängliga områden."Det är otroligt glädjande att vi får leverera detta RescueRunnersystem till hjältarna på Havnar Bjargingarfelags på Färöarna. De har länge letat efter ett system som klarar den extrema operativa miljö de arbetar i och det är verkligen en riktigt fjäder i hatten för oss att de väljer just vår båttyp. RescueRunnern är ju lite av en "pansarvagn" på vatten som klarar allt, så den kommer göra ett riktigt bra jobb åt dem där", säger Linda Ahl, Vice President Sales and Business Development Manager på Safe at Sea.

Leverans sker under slutet av våren 2020.

Ordervärde: 375 000 SEK.

Denna information är sådan information som Safe at Sea AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 Maj 2020.

Havnar Bjargingar Felag in action

Havnar Bjarginar Felag Mountain Rescue