Safe at Sea bjuder in media till förevisning av den utsläppsfria räddningsbåten ElEcoRunner

Tillsammans med våra projektpartners Sjöräddningssällskapet och ETP bjuder Safe at Sea in media för demonstration av nya ElEcoRunner.

Efter den framgångsrika demonstrationen av ElEcoRunner PoC, som genomfördes den 26 augusti, kommer ElEcoRunner-teamet att bjuda in till förevisning av nya, tysta ElEcoRunner.

Safe at Sea och Sjöräddningssällskapet har samarbetat i utveckling av ElEcoRunner-konceptet sedan projektet startade 2019. Utvecklingen av ElEcoRunner var ett gemensamt initiativ av Safe at Sea och Sjöräddningssällskapet, för att visa hur man kan göra sjöräddning och andra viktiga verksamheter på vatten fossilfria och möta den stora efterfrågan på små utsläppsfria räddningsbåtar. Sjöräddningssällskapet är en nyckelpartner i projektet och bistår bl.a. med material, kompetensstöd och kravställning.

Sjöräddningssällskapet som med utvecklingen av RescueRunner år 2003 var pionjärer inom utvecklingen av lätta och flexibla räddningsbåtar, fortsätter att ligga i framkant genom sitt engagemang i utvecklingen av ElEcoRunner, där fokuset är hållbarhet genom elektrifiering av drivlinan.

Förevisningen planeras till första halvan i oktober.

”Det är fantastiskt att vi kommit så långt att vi nu kan visa ElEcoRunner även för omvärlden. Givetvis är det särskilt roligt att vår närmsta partner och kund Sjöräddningssällskapet tar detta steg tillsammans med oss och att de nu kommer att köpa sin första ElEcoRunner EZS” säger Henrik Hartman, CEO på Safe at Sea AB.