• Safello/

Global Coalition to Fight Financial Crime utser Safellos CCO till ordförande för ny expertkommitté med fokus på digitala tillgångar

Stockholm den 13 april 2022 | Sveriges ledande kryptomäklare Safello meddelar idag att Michal Gromek, bolagets Chief Compliance Officer, är utsedd till ordförande för Digital Asset Task Force, en ny expertkommitté under den offentlig-privata koalitionen Global Coalition to Fight Financial Crime med medlemmar som Europol, Interpol, Refinitiv och World Economic Forum.

Syftet med arbetsgruppen är att förbättra ramverket mellan publika och privata aktörer samt bistå offentliga myndigheter med information kopplat till penningtvättsregler, MiCA (den föreslagna EU förordningen om krypto, Markets in Crypto Assets) och genomförandet av sanktioner på blockkedjor. Skapandet av arbetsgruppen är ett svar på den snabba kryptoadoptionen som har ökat 10-faldigt bara mellan 2020 och 2021 enligt IMF. Gruppen samlar branschledare från hela världen och förutom Safello ingår Chainalysis, Elliptic och Global Digital Finance.

– På Safello har vi en lång historia av att utbilda och bistå med information kring digitala tillgångar till både den offentliga och privata sektorn. Vårt arbete pågår oftast bakom kulisserna så jag är glad att kunna samarbeta med ledande experter i ett globalt initiativ. Eftersom marknaden för digitala tillgångar har utvecklats snabbare än vårt rättssystem är det fortfarande avgörande att vi branschledare arbetar tillsammans för att effektivt bekämpa ekonomisk brottslighet, säger Michal Gromek, Chief Compliance Officer på Safello.

Om Global Coalition to Fight Financial Crime
Global Coalition to Fight Financial Crime grundades 2018 och samlar 20 organisationer från den offentliga och privata sektorn som åtagit sig att samarbeta för att effektivisera kampen mot ekonomisk brottslighet. Medlemmar består av brottsbekämpande organ, polis, banker, fintechs och icke-vinstdrivande organisationer.

Evelina Appelskog, PR & Communications Manager, evelina.appelskog@safello.com

Safello är Sveriges ledande kryptomäklare med målet att göra krypto tillgängligt för alla. Safello erbjuder ett tryggt och enkelt sätt att köpa, sälja och förvara kryptovalutor genom sömlösa transaktioner till marknadsledande hastigheter. Safello är verksamt i Sverige och registrerat som en finansiell institution hos Finansinspektionen sedan 2013 och börsnoterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2021. För mer information besök www.safello.com.