• Safello/

Safello släpper sin efterlängtade plånbok – Möjliggör för 8 miljoner svenskar att köpa och lagra krypto på mindre än en minut

Stockholm den 5 oktober 2021 | Svenska fintechbolaget Safello tillkännager idag lanseringen av sin digitala "mobile-first" kryptoplånbok, Safello Wallet, efter framgångsrika beta-utrullningar.

Den 12 augusti 2021 ingick Safello ett avtal med Fireblocks, den branschledande plattformen för att säkra digitala tillgångar, i syfte att licensiera deras unika plånbokinfrastruktur. Kort därefter lanserade Safello ett privat betaprogram, som sedan öppnades för externa användare i slutet av september.

Idag släpps Safello Wallet för allmänheten, vilket positionerar Safello som den verkliga one-stop-shop för krypto i Sverige. Över 8 miljoner svenskar har nu möjlighet att omedelbart handla och lagra kryptovalutor med Swish och Mobilt BankID på mindre än en minut.

Med Safello Wallet kan användare ta emot och lagra kryptovalutor med den högsta möjliga säkerheten som finns tillgänglig på marknaden, tack vare Fireblocks avancerade kryptografiska MPC-teknik som eliminerar ett totalt driftstopp för privata nycklar. Safello använder samma tillvägagångssätt som traditionella banker, där åtkomst tillhandahålls smidigt via BankID utan att behöva komplexa lösenord eller nycklar.

– Dagens lansering markerar en viktig milstolpe för Safello och den svenska kryptocommunityn i stort. Jag är stolt över att vi kan erbjuda en komplett lösning för att köpa och lagra kryptovalutor. Tack vare den förenklade onboardingen gör vi krypto tillgänglig för en stor del av befolkningen som helt enkelt inte var intresserade av att gå igenom komplexiteten i kryptotransaktioner och plånböcker, säger Frank Schuil, vd och medgrundare av Safello.

Mer information finns på safello.com/sv/wallet

Denna information är sådan som Safello Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 oktober 2021.

Johan Edin, CFO Safello, ir@safello.com

Safello är en prisbelönt mäklartjänst av kryptovalutor. Bolaget erbjuder ett säkert sätt att köpa och sälja kryptovalutor i sömlösa transaktioner och marknadsledande hastigheter. Safello är registrerat som en finansiell institution vid Finansinspektionen sedan 2013.