Nya rekord på blå- och shadow-rävskinn på skinnauktionen

Saga Furs Oyj     Börsmeddelande    7.6.2013     kl 18.33

Blårävskinnen steg oväntat mycket, nästan 30 procent från prisnoteringarna på marsauktionen, på Saga Furs Oyj:s internationella skinnauktion i dag. Medelpriset på de 312 000 skinnen av normal kvalitet blev 207 euro. I suget efter prishöjningen på blåräven, steg även priset på de 35 000 shadow-rävskinnen med 25 procent, och medelpriset på skinnen av normal kvalitet blev 198 euro. Även de certifierade Saga® fnnsjubbskinnens medelpris steg med 25 procent till 179 euro. Värdet på förmedlingsförsäljningen av de ca 550 000 räv- och finnsjubbskinnen blev över 106 miljoner euro.

Orsaken till prisstegringen är, förutom efterfrågan som skapats av det internationella modet, även att produktionen av blårävsskinn inte stigit i takt med efterfrågan.

Hongkong/Kina dominerade vid dagens försäljning, och konkurrensen om skinnen var stor. Ca 750 köpare deltar i auktionen som avslutas den 13.6.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322