Pälsauktionen inleds i Vanda på torsdagen - för sista gången under det nuvarande namnet

TURKISTUOTTAJAT OYJ Pressmeddelande 21.09.2011

Torsdagen den 22.9.2011 inleds den sista internationella auktion som ordnas av Turkistuottajat Oyj vid Fur Center i Vanda. Bolagets namn ändras den 1.10.2011, och auktionen i december ordnas av Saga Furs Oyj. Auktionen fortsätter fram till måndagen och totalt bjuds ut över 820.000 Saga®- mink-, nästan 730.000 Saga®- räv- och 47.000 certifierade Saga®- finnsjubbskinn.

Försäljningen inleds på torsdagen med minkskinn. På lördagen står rävskinnen i tur. Blå- och silverrävskinnen av normal kvalitet bjuds ut på söndagen. Auktionen avslutas måndagen den 26.9.2011 med försäljning av blårävskinn av de lägre kvalitetsklasserna.

Vid auktionen säljs Saga® Top Lot (toppförsäljningspartier) av blåräv- och certifierade finnsjubbskinn. Köparen av topplotten får en unik möjlighet att utnyttja Saga® designcentrets tjänster samt rätt att använda speciella Saga® Top Lot- silkesetiketter i de färdiga pälsplaggen.

På våra nätsidor www.ffs.fi publiceras detaljerade medelpriser på huvudskinntyperna omedelbart efter att försäljningen har avslutats.

Ca 400 köpare från samtliga marknadsområden, Fjärran Östern, Ryssland och Västeuropa, beräknas delta i den internationella auktionen.

Auktionen i september är den sista under Turkistuottajat Oyj:s försäljningssäsong 2010/2011 och den första under räkenskapsperioden som inleddes den 1.9.2011.

Representanter för massmedia är välkomna att bekanta sig med auktionen.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322