Saga Furs Oyj:s resultat förväntas bli klart förlustbringande

Saga Furs Oyj     Börsmeddelande     9.6.2016     kl. 19.20

Som en följd av de exceptionellt goda valpresultaten ökade räkenskapsperiodens 2015-2016 blårävutbud  jämfört med föregående räkenskapsperiod, och har visat sig klart överstiga efterfrågan. Under säsongens tidigare auktioner har under hälften av skinnen sålts. Trots juniauktionens hundraprocentiga försäljning erbjuder det nuvarande marknadsläget inte möjlighet att bjuda ut att samtliga återstående blårävskinn under räkenskapsperiodens sista auktion som ordnas i september.

Som en följd av den kraftigt minskade prisnivån på rävskinn minskar bolagets inkomster från förmedlingsförsäljningen mer än prognosticerat. Bolagets resultat försvagas även klart då skinn flyttas från en räkenskapsperiod till nästa. Eftersom Saga Furs Oyj inte äger de skinn som bolaget förmedlar, hör de inte till bolagets omsättningstillgångar. Som en följd av detta påförs kostnaderna som hänför sig till skinnanskaffningen, -transporten, -sorteringen och –lagringen innevarande räkenskapsperiod, medan inkomsterna från skinnens förmedlingsförsäljning bokförs först under den räkenskapsperiod under vilken skinnen säljs. Räkenskapsperiodens resultat förväntas bli klart förlustbringande.

Tilläggsinformation: Verkställande direktörens suppleant Juha Huttunen, tel. 050 512 0326