Saga Furs slog återigen rekord

Saga Furs Oyj     Börsmeddelande 18.03.2013     kl 18.00

Värdet på förmedlingsförsäljningen under Saga Furs Oyj:s internationella auktion, som avslutades i dag, slog återigen alla tiders rekord. Värdet på förmedlingsförsäljningen under den sex dagar långa auktionen, som är en av de viktigaste under bolagets räkenskapsperiod, var 368 miljoner euro (305 miljoner euro i fjol). Av denna summa kanaliseras 181 miljoner euro direkt till Finland i form av exportintäkter.

- Vid de internationella modeveckorna, där kollektionerna för vintern 2013-2014 förevisades, förekom päls i en form eller annan i nästan alla toppmodeskapares kollektioner, vilket för sin del satte ytterligare fart på vår auktion som inleddes omedelbart efter evenemangen, säger Saga Furs Oyj:s verkställande direktör Pertti Fallenius.

Hongkong/Kina köpte flest skinn vid auktionen, men även Ryssland, Korea och den europeiska modeindustrin gjorde betydande inköp. Medelpriset på samtliga vid auktionen sålda Saga®- minkskinn var 75 euro och på Saga®- rävskinn 172 euro.

Under den avslutande auktionsdagen bjöds ut 500 000 Saga®- blårävskinn. Hundra procent av utbuden såldes till medelpriset 173 euro, vilket är nästan samma nivå som vid bolagets decemberauktion. Den största köparen av blårävskinn var Hongkong/Kina, men anskaffningar gjordes även till Ryssland, Turkiet och Europa.

Vid marsauktionen såldes nästan 2,7 miljoner mink- och 817 000 rävskinn, och över 700 köpare deltog i auktionen.

Nästa auktion ordnas den 7-12.6.2013.

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322.