Har du rätt styrelse i ditt bolag?

Report this content

Vi vet alla att tiden har en tendens att rusa iväg, och vi vet, lika säkert, att mellan mars och juni infaller majoriteten av företagens bolagsstämmor. Hur ser det ut hos er? Du som är ägare; Tar du det mandat du har för att tillsätta den bästa styrelsen? Och, har du talat om för din styrelse vad du vill att den skall åstadkomma? När uppdaterade du dina ägardirektiv senast?

Mäktiga medelålders män i mörka kostymer. Så tänker sig många en bolagsstyrelse. Och det anmärkningsvärda är inte klichébilden i sig, utan hur väl den ofta stämmer. Det finns dock många goda undantag som förhoppningsvis har kraft att öppna upp för en bättre balans i styrelserummen. Att tänka mångfald och variation, istället för ensidighet och konformitet, har visat sig vara ekonomiskt lönsamt.

Att påbörja ett nytt styrelseår, som man ju gör i samband med stämman, innebär att man har en unik möjlighet att se över sitt styrelsearbete och göra förändringar. Finns det nya ledamöter i styrelsen nu, så innebär det en infasningsperiod för dem och en ”lära-känna-period” för er alla.

Om det är samma sammansättning i styrelsen, det vill säga inga förändringar, så har man ändå en fin chans att göra förändringar i agendan, välja andra mötesformer, ta tag i företagets värdegrund eller vad ni nu väljer och som är viktigt för just er.

Kloka frågor att ställa sig inledningsvis är ”Varför ser sammansättningen ut som den gör i vår styrelse? Vad förväntar vi oss att styrelsen som helhet skall åstadkomma tillsammans och vad förväntar vi oss av oss som individer?”

Du som precis har blivit vald att arbeta i en styrelse är särskilt välkommen att gå vår diplomutbildning i styrelsearbete. Men även du som har arbetat några år i en styrelse är också välkommen att få ny och uppdaterad kunskap om hur ni på bästa sätt kan arbeta på ett modernt och effektivt sätt för att säkerställa företagets framtid, attraktionskraft och framgång.

För mer information v.v kontakta:
Malin Friis-Liby, 0704-212156, malin.friis-liby@sakrakvinnor.se
Susanne Areschoug, 0701-737899 susanne.areschoug@sakrakvinnor.se
Karina Lindgren, 0761-020730 karina.lindgren@kareva.se
Marianne Nordmark, 0706-752325 marianne@nordmarkutveckling.se

Säkra kvinnor arbetar för att skapa samhällsdebatt och förståelse för att det är en vinst att ha balanserade styrelser och ledningar. Idag är en del av balansen att öka möjligheten för kvinnor att väljas in i svenska bolagsstyrelser. I morgon kanske balansen handlar om något annat t ex mångfald. För oss är det inte en jämställdhetsfråga utan i första hand en kompetensfråga. Det är vår övertygelse att en framgångsrik styrelse använder all kompetens som finns tillgänglig.