Saltå Kvarn gör unik butiksatsning

Report this content

Nu öppnar Saltå Kvarn en första egen butik i stan med alla sina cirka 200 ekologiska produkter. Det är ett unikt grepp av en livsmedelsproducent. Första butiken öppnas på Södermalm i Stockholm och om satsningen faller väl ut planeras fler butiker i både Stockholm och andra större städer.

Tanken bakom butiksatsningen är att komma ännu närmare konsumenterna samt att ge direkt tillgång till och visa upp hela sortimentet av matprodukter inklusive bröd och baktillbehör.

– Saltå Kvarn är ett uppskattat varumärke och många har frågat efter en sådan här möjlighet att hitta alla våra produkter på ett och samma ställe i stan. Det här blir också ett jättekul sätt att lära känna slutkunderna bättre, testa nya produkter och samtidigt stimulera efterfrågan på våra produkter i livsmedelshandeln, säger Saltå Kvarns vd Johan Ununger.

En stor del av butiken fylls med de många nya ekologiska produkter som Saltå Kvarn har tagit fram de senaste åren. Exempelvis linser, bönor, pasta, pastasåser, vinäger, quinoa, ris, torkade frukter, nötter, snacks, biodynamiska juicer, nya müslisorter med mera.

Utöver Saltå Kvarns cirka 160 förpackade produkter är bröd och bakning en viktig del i butikskonceptet. Bland annat genom ett nytt sortiment av ett 15-tal oförpackade färska brödsorter direkt från bageriet i Järna, flera biodynamiska mjölsorter och en rad baktillbehör för bakentusiaster. Exempel på baktillbehör är bakstenar, jäskorgar, knåddukar med mera. Saltå Kvarn-butiken blir också ensam om att i butik sälja surdegsstart (s.k. bakferment) för alla surdegsälskare. Andra exempel på naturliga bakhjälpmedel som ekologiskt bakintresserade har tillgång till i butiken är nyponskalsmjöl (används istället för askorbinsyra) och kornmalt (ger deg med bättre bakegenskaper).

Saltå Kvarns första butik i stan finns nu på Renstiernas Gata 27 i Stockholm.

För mer information och kommentarer:

Johan Ununger, vd, 070-830 61 21, johan.ununger@saltakvarn.se

Jan Gustafsson, marknadschef, 070-494 68 44, jan.gustafsson@saltakvarn.se

Lena Ekman, presskontakt, 073-443 41 99, lena.ekman@saltakvarn.se

Lise-Lotte Andersson, butikschef, 073-434 06 91, lise-lotte.andersson@saltakvarn.se

Saltå Kvarn har sedan starten 1964 malt mjöl och bakat bröd av biodynamiskt odlat spannmål. Saltå Kvarn har de senaste åren också tagit fram ett hundratal nya ekologiska matprodukter såsom linser, bönor, torkade frukter, nötter, snacks, pasta, pastasåser, quinoa, ris samt biodynamiska juicer och viner. Samtliga Saltå Kvarns produkter kommer från ett jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. Det ger ett högt näringsvärde, men viktigast av allt är att konsumenten känner smaken av vad naturen ger, och inget annat. Läs mer på www.saltakvarn.se.

Taggar: