Saltå Kvarns produkter in i ICA över hela landet

Report this content

Nu blir Saltå Kvarn rikstäckande på riktigt. Genom en central överenskommelse med ICA blir 42 av Saltå Kvarns ekologiska produkter tillgängliga för matkedjans över 1300 butiker i hela Sverige.

För konsumenterna kan det snart innebära att Saltå Kvarns produkter finns att köpa i upp till dubbelt så många butiker som tidigare. Saltå Kvarns produkter finns sedan tidigare tillgängliga i de flesta av Coop:s cirka 720 butiker och i ett urval av 150 ICA-butiker som köper in direkt från Saltå Kvarn samt i butiker inom Axfood. – Vi är glada för ICA:s initiativ att ta in våra produkter centralt, eftersom konsumenternas efterfrågan på dem växer så mycket mer än vi klarar med egna transporter. Nu är det upp till ICA-handlarna att fånga upp den efterfrågan och för konsumenterna att visa att man vill hitta Saltå Kvarn i ICA-hyllorna, säger Johan Ununger, vd på Saltå Kvarn. – Vi ser Saltå Kvarn som ett mycket bra ekologiskt komplement i vårt centrala sortiment och ser fram emot ett gott samarbete, säger Ebba Rosengren, kategori- och inköpsansvarig på ICA Sverige AB. De 42 ekologiska produkterna börjar komma in i ICA:s sortiment under april i år och omfattar alla Saltå Kvarns produktområden. Det är allt från mjöl, flingor, müsli, fröer och bönor till torkad frukt, snacks, juicer och vinäger. Parallellt med det centrala ICA-samarbetet fortsätter Saltå Kvarn med sin linje att samarbeta så mycket som möjligt direkt med butikerna, bland annat genom demonstrationer i butik, fortbildning i ekologi för butikspersonal med mera. Det nya rikstäckande samarbetet med ICA kan innebära ett nytt viktigt steg i Saltå Kvarns tillväxt som tog fart år 2003. Sedan dess har Saltå Kvarns försäljning mer än fyrdubblats och uppgår nu till cirka 150 miljoner kronor per år.

Taggar: