Framtidens solfångare redan på plats i Turkiet

– Skola först med senaste generationens solfångare

Den senaste generationens solfångare håller nu på att installeras på en turkisk skola i huvudstaden Ankara. Ett team från SaltX Technology är nu på plats i Turkiet för installationen där SaltX-teknologi integreras. Anläggningen är en del av ett EU-finansierat projekt och syftar till att demonstrera energibesparingen med hjälp av världens första termiska solfångare med inbyggd kyla.

BILD: 50 st solfångare med SaltX-teknologi på taket av en skolbyggnad i Ankara, Turkiet.

SaltX Technologys partner i Polen Hewalex (www.hewalex.eu) - har tillverkat solfångarna som är motsvarande de som ska tillverkas i SunCool-fabriken i Kina.

– Projektet visar hur mycket energi som kan sparas med SaltX-teknologin. Det finns ett stort behov för vår patenterade teknologi i Europa, även om huvudmarknaden för denna lösning är i Kina”, säger SaltX Technologys VD Karl Bohman.

Om A2PBeer projektet

A2PBeer (www.a2pbeer.eu) är ett forskningsprojekt inom EU:s 7:e ramprogram och löper fram till 2017. Syftet är att utveckla och demonstrera olika energibesparande teknologier på offentliga byggnader i tre euroepiska städer - Bilbao, Malmö och Ankara. Projektet har 21 deltagare från 11 olika länder i Europa, och leds av det spanska forskningsinstitutet Tecnalia.

Om SunCool

Termiska solfångare med inbyggd kyla för byggnader är ett av SaltX Technologys fokusområden. Genom att integrera SaltX-teknologin möjliggörs leverans av värme/kyla och varmvatten även då solen inte lyser. En SunCool-solfångare generar dubbelt så mycket energi som en konventionell solfångare

Läs mer om SunCool här.

Läs nyheten på webben här:

Om SaltX
SaltX Technology utvecklar och säljer en patenterad energilagringsteknologi, som marknadsförs under varumärket SaltX™. Kunderna utgörs huvudsakligen av stora globala OEM-aktörer som bland annat Alfa Laval, Caterpillar och Rheem, SaltX Technologys aktie är listad på Nasdaq Stockholm First North. FNCA Sweden AB är SaltX Technologys Certified Adviser. För mer information, besök www.saltxtechnology.com.

Taggar: