SaltX bygger en reaktor med fluidiseringsteknik för energilagring med nanocoatat salt

Nasdaq First North-listade SaltX Technology utvecklar en urladdningsreaktorpilot för att skala upp energilagringslösningen med SaltX patenterade nanocoatade salt. Den nya reaktorn med fluidiseringsteknik byggs tillsammans med den globala teknologileverantören Sumitomo SHI FW och kommer att installeras vid ett värmeverk utanför Stockholm.

2019 byggde SaltX en pilotanläggning i Berlin med en reaktorsteknik baserad på en värmeskruvsteknik för lagring och utvinning av värmeenergi i form av ånga med SaltX patenterade nanocoatade salt. Efter testkörningarna i Berlin har företaget fokuserat på att förbättra processen med hjälp av fluidiseringsteknik.

”Det är ett viktigt steg för oss att verifiera fluidiseringstekniken - så att vi kan fortsätta förbereda oss för att skala upp tekniken och ta oss vidare i vår kommersialisering. Det kommer att bli en riktigt spännande tid de kommande månaderna’’, säger Carl-Johan Linér, VD för SaltX Technology.

100 kW-piloten kommer snart att verifieras i ett värmeverk som ett första steg. Därefter kommer tekniken att ytterligare skalas upp till 1 MWth i ett större demonstrationsprojekt som delvis kommer att finansieras av Energimyndigheten.

Med den nya reaktorn kommer man att utvärdera prestandan för det nanocoatade saltet kombinerat med fluidiseringstekniken. Målet med projektet är att verifiera designen, validera processparametrar och förbättra anläggningskontrollen för en fortsatt optimering.

Piloten kommer att installeras vid en värmeanläggning utanför Stockholm.

SaltX reaktorpilot kommer att tas i drift i början av nästa år och testerna förväntas vara klara i det första kvartalet.

Carl-Johan Linér (VD) 070-532 08 08
Harald Bauer (CFO) 0708-10 80 34

SaltX Technology utvecklar och säljer en patenterad energilagringsteknologi baserad på nanocoatat salt. Bolaget samarbetar med partners som spanska INERCO ITC, tyska Steinmüller och kinesiska Shuangliang. SaltX Technologys aktie är listad på Nasdaq First North Premier Growth Market. FNCA Sweden AB, 08-528 00 399, info@fnca.se, är SaltX Technologys certified adviser. För mer information, besök: www.saltxtechnology.com.

Om Sumitomo SHI FW
Sumitomo SHI FW är en global, innovativ leverantör av energi- och miljöteknik och tjänster med fokus på hög effektivitet och flexibel energiproduktion. För mer information, besök: www.shi-fw.com.

Stockholm, 2020-11-03