SaltX erhåller 12,5 mkr i bidrag från Energimyndigheten för vidareutveckling av teknik för framställning av utsläppsfri cement

Svenska Energimyndigheten har beviljat stöd i form av bidrag till SaltX Technology för genomförande av projektet “Demonstration av ny elektrisk ugnsteknik i industriell skala för att möjliggöra utsläppsfri cementproduktion”.

SaltX har tidigare erhållit bidrag från myndigheten för att vid sin test- och forskningsanläggning (ECRC) i Hofors, utföra materialtester och optimera tekniken för elektrisk tillverkning av bränd kalk. Nu beviljas ett nytt bidrag till bolaget för att göra nödvändiga anpassningar och tester för att tekniken skall kunna tillämpas för cementproduktion, en industri som bedöms stå för cirka 8 procent av de globala koldioxidutsläppen.

SaltX elektrifieringsteknik har rönt stort intresse från cement- och byggindustrin, Lina Jorheden, tf VD på SaltX kommenterar:

”Det är mycket glädjande att Energimyndigheten stödjer oss i vårt arbete med att kommersialisera SaltX elektrifieringsteknik för cementindustrin. Bidraget utgör en viktig del i kommande industrialiseringsfas.”

Energimyndighetens motivering:

”Energimyndigheten bedömer att projektet kan bidra till energiomställningen samt klimatmålen genom att elektrifiera kalcineringsprocessen inom cementindustrin som idag använder fossila bränslen. Genom elektrifieringen kan stora utsläppsminskningar åstadkommas, både i Sverige och internationellt. Vidare bedöms projektet ha en god marknadspotential och nyttiggörande som visats genom dess etablerade partnerskap samt möjligheter till exportintäkter.”

Bidraget tilldelas inom programmet Pilot och demonstration och kommer primärt att användas för att validera och utvärdera SaltX elektrifieringsteknik avseende tillverkning av cement fritt från fossila bränslen och koldioxidutsläpp. Bidraget utgör en delfinansiering av arbetet som planeras starta i mars 2025 vid bolagets test- och forskningsanläggning ECRC i Hofors.

För mer information:
Lina Jorheden, tf VD, Tel +46 70 825 11 83
Harald Bauer, CFO, Tel +46 70 810 80 34

*************************************************
Denna information är sådan information somSaltXTechnologyär skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 7 oktober 2024 kl. 08.00CET.

SaltX är ett svenskt Greentech-bolag som utvecklar och marknadsför hållbar teknik som ska göra nytta för kunder, klimat och samhälle. Företaget bedriver verksamhet inom elektrifiering av utsläppsintensiva industrier såsom kalk- och cementindustrin. SaltX Technologys aktie är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market med FNCA Sweden AB som Certified Adviser. För mer information, besök: www.saltxtechnology.com.

Om Electric Arc Calciner (EAC)
EAC är en patentskyddad teknik för elektrisk kalcinering, en industriell process där material hettas upp till mycket höga temperaturer i syfte att förändra dess karaktär. Tekniken ersätter fossila bränslen med förnybar energi och separerar och isolerar den koldioxid som frigörs från materialet vid upphettningen vilket möjliggör en helt utsläppsfri tillverkningsprocess.

Om Energimyndigheten
Energimyndigheten är en statlig myndighet och arbetar för användning av förnybar energi, förbättrad teknik, en smartare slutanvändning av energi och minimera klimatförändringarna. De arbetar kontinuerligt för miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet genom att aktivt engagera sig i de globala hållbarhetsmålen och därmed bidra till en hållbar samhällsutveckling, nationellt såväl som internationellt. För mer information, besök: https://www.energimyndigheten.se