SaltX erhåller 20 mkr i lån från Industrifonden och SMA Mineral

SaltX Technology stärker sina finanser genom ett villkorslån från bolagets huvudägare Industrifonden och SMA Mineral om totalt 20 mkr. Parterna tillför 10 mkr vardera i syfte att säkerställa fortsatt utveckling och industrialisering av bolagets elektrifieringsteknik riktad mot kalk- och cementindustrin.

SaltX innovation, Electric Arc Calciner (EAC), har potentialen att eliminera miljontals ton koldioxidutsläpp från utsläppsintensiva industrier såsom kalk och cement. Sedan i november förra året, då bolagets världsunika test- och researchcenter i Hofors invigdes, har ett intensivt arbete pågått för att driftssäkra och skala upp tekniken, samt att genomföra materialtester.

För att säkerställa att återstående utvecklingsarbete kan genomföras som ett förberedande steg inför fullskalig industrialisering, har SaltX tillsammans med bolagets två största ägare, utvärderat alternativa finansieringsmöjligheter. Arbetet har resulterat i ett låneupplägg som löper tills vidare med tre månaders uppsägningstid, med en ränta på 10 procent per år som betalas vid tillfället för återbetalning. Som säkerhet för lånet har SaltX givit en panträtt i patentet för Electric Arc Calciner. Långivarna har rätt att kvitta sina fordringar vid en nyemission av aktier.

Med det kapitaltillskott som nu tillförs bedömer bolagets ledning och styrelse att bolagets finansiella läge är stabiliserat och att verksamheten kan fortlöpa enligt plan.

För mer information:
Andreas Nordbrandt, styrelseordförande SaltX, 070-650 70 82
Harald Bauer, CFO, 070-810 80 34

Denna information är sådan information som SaltX Technology Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 22 aug 2024 kl. 16:00 CEST.

Om SaltX Technology:
SaltX är ett svenskt greentech-bolag som utvecklar och marknadsför hållbar teknik som ska göra nytta för kunder, klimat och samhälle. Företaget bedriver verksamhet inom elektrifiering av utsläppsintensiva industrier såsom kalk- och cementindustrin. SaltX Technologys aktie är noterad på Nasdaq First North Premier Growth Market. För mer information, besök: www.saltxtechnology.com.