SaltX Technology och Alfa Laval i samarbete om att effektivisera energilagret - EnerStore

Alfa Lavals teknik ska bidra till att SaltX Technologys energilager blir ännu mer energieffektivt. Bolaget har fokuserat på att bevisa funktion och skalbarhet i de stora delarna i systemet. Nu tar SaltX nästa steg i utvecklingen av EnerStore genom att effektivisera hela systemet inklusive subsystem. Samarbetet kan leda till framtida affärer mellan parterna, om försöken med Alfa Lavals utrustning i SaltX process ger bra resultat.

SaltX Technology inleder samarbete med Alfa Laval som är en ledande, global leverantör av produkter inom värmeöverföring, separering och flödeshantering. Alfa Lavals teknik som möjliggör effektiv värmeväxling kommer att installeras i SaltX anläggning och göra den mer energieffektiv. Både ny innovativ teknik och standardlösningar från Alfa Laval ska testas. Installationen sker vid SaltX pilotanläggning i Bollmora under 2022.

“Vi är väldigt glada över att ha Alfa Laval som samarbetspartner. Tillsammans kommer våra produkter bidra till att skynda på energiomställningen. Våra företag arbetar båda för att bidra till en hållbar framtid och lämna föråldrade metoder i energibranschen bakom oss”, säger Carl-Johan Linér Vd för SaltX.

Alfa Laval och SaltX Technology har gemensamt visionen att driva förändring och vara aktiva i utvecklingen av långtidslagring av energi. Tillsammans arbetar företagen för att ställa om från fossila till förnybara källor och göra framtidens energisystem hållbara. Företagen är med och främjar långtidsenergilagring genom initiativet LDES Council (Long Duration Energy Storage Council; www.ldescouncil.com)

Med Alfa Lavals decennier av erfarenhet och världsledande portfölj av värmeväxlare har vi unika värmeöverföringslösningar för energilagring. Samarbetet med SaltX motiverar oss att hitta de lösningar som behövs för att skapa en hållbar framtid tillsammans”, säger Kai Luk, Business Development Owner Energy Storage på Alfa Laval.

Den nya värmeöverföringstekniken från Alfa Laval är framtagen specifikt för energilagring. Om testerna är framgångsrika och bidrar till kommersialisering av SaltX energilagringsprocess, strävar parterna efter att inleda affärer med varandra.

För mer information, vänligen kontakta:
Carl-Johan Linér, VD, 070 532 08 08
Harald Bauer, CFO, 070 810 80 34

SaltX Technology utvecklar och säljer patenterade energilagringslösningar. SaltX arbetar för att utveckla och erbjuda hållbar teknik och lösningar som gynnar kunder, klimat och samhälle. SaltX Technologys aktie är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. FNCA Sweden AB, + 468-528 00 399, info@fnca.se, är SaltX Technologys certifierade rådgivare. Mer information, besök: www.saltxtechnology.com.

Om Alfa Laval
Alfa Laval är inriktat på områdena energi, marin, livsmedel och vatten. Bolagets världsledande expertis, produkter och service är viktiga framgångsfaktorer för ett brett spektrum av kunder i ett 100-tal länder. Genom att optimera deras processer, skapa ansvarsfull tillväxt och ligga i spetsen för teknikutvecklingen hjälper bolaget dem att uppnå såväl sina affärs- som hållbarhetsmål.

Alfa Laval har cirka 16 700 anställda och hade 2020 en omsättning på cirka 41,5 miljarder kronor. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information, besök: www.alfalaval.se

Stockholm, 2022-02-16