Fitch bekräftar Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB:s investment grade rating BBB- med stabila utsikter och meddelar kort rating F3

Fith Ratings (”Fitch”) har idag bekräftat Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”):s investment grade rating BBB- med stabila utsikter och meddelat kort rating F3 (F3 är en investment grade rating för certifikat (avser skuld kortare än 364 dagar)).

SBB planerar att nästa vecka lansera ett europeiskt program för certifikat. Fitch lyfter fortsatt fram SBB:s starka och trygga kassaflöden samt en stark likviditetsposition.

”Genom att ha starka kortratingar från både Fitch och S&P breddar vi våra finansieringsmöjligheter på den likvida europeiska marknaden. Vårt mål att uppnå och bibehålla en BBB+ rating inom de kommande 12 månaderna står fast”, säger Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB.

SBB äger samhällsfastigheter i Norden samt hyreslägenheter på tillväxtorter i Sverige och har som grundidé att äga och förvalta långsiktigt. Genom bolagets stora samhällsengagemang kommer kommuner och andra intressenter att finna en långsiktig samarbetspartner i bolaget. SBB tilldelades pris som Årets fastighetsbolag vid Fastighetsgalan 2018. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Bolagets preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market. Certified Adviser är Erik Penser Bank (kontakt: certifiedadviser@penser.se / 08-4638300). Mer information om bolaget finns på www.sbbnorden.se.