SBB säljer offentliga kontor och rättsväsendefastigheter i Norge för cirka NOK 1 200m

I två transaktioner med olika köpare säljer Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) ("SBB") nio fastigheter inom segmenten offentliga kontor och rättsväsende för ett överenskommet fastighetsvärde om cirka NOK 1 200m. Överenskomna fastighetsvärden är cirka 20 procent över externvärderingar per Q4 2020 och cirka 4 procent högre än externvärderingar per Q1 2021.

”Transaktionerna visar återigen på likviditeten i våra tillgångar och den unika förmågan hos vårt transaktionsteam att skapa värden. Försäljningarna av fastigheter inom segmenten offentliga kontor och rättsväsende är helt i linje med SBB:s fokus på fastigheter för vård, skola och omsorg och att uppnå en BBB+ kreditrating. Vi har nu avyttrat för totalt cirka NOK 2 200m i Norge under 2021 för överenskomna fastighetsvärden cirka 20 procent över årsskiftesvärderingarna och 11 procent över Q1-värderingarna 2021 vilket visar på den starka norska marknaden och värdepotentialen i SBB:s portfölj,” säger Oscar Lekander, Affärsutvecklingschef på Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB.

Oscar Lekander, Affärsutvecklingschef Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, oscar@sbbnorden.se

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.