EIT Food lanserar policyrekommendationer om proteindiversifiering, med stöd av nordiska experter

EIT Food har lanserat en ny policy brief om proteindiversifiering, som presenterar en rad policyrekommendationer med syfte att påskynda utvecklingen mot ett transformativt skifte i hur vi producerar och konsumerar protein. EIT Food stöds av Europeiska institutet för innovation och teknik (EIT), ett organ inom Europeiska unionen.

• EIT Food Protein Diversification Think Tank kombinerar expertis från akademiker, företag och icke-statliga organisationer för att övervinna hinder och fostra inkluderande innovation inom proteindiversifiering
  • Rekommendationerna har lanserats i samarbete med nordiska experter, bland dem Deniz Koca, forskare och huvudutredare vid Lunds universitets centrum för miljö- och klimatvetenskap.

"‘Accelerating Protein Diversification for Europe’" har utvecklats av EIT Food Protein Diversification Think Tank i samråd med experter och intressenter inom hela sektorn. Bland de viktigaste bidragsgivarna till policydokumentet finns experter från Lunds universitet.

Efter ett år av djupgående reflektioner, samråd, diskussioner med intressenter och expertintervjuer presenterar briefen en rad rekommendationer till beslutsfattare, att proteindiversifiering bör vara en hörnsten i framtida livsmedelsstrategier för att föda en växande befolkning och samtidigt mildra de negativa effekterna av livsmedelsproduktionen på miljön och människors hälsa.

Proteinproduktion och -konsumtion står i centrum för många av de akuta frågorna kring Europas livsmedelssystem, från näring och folkhälsa till jordbruksutsläpp och livsmedelssäkerhet. Det kommer i en tid av växande debatt kring folkhälsorådgivning och nya proteinkällor, särskilt kring köttkonsumtion. Innovativt beslutsfattande är en av nycklarna till att möjliggöra proteindiversifiering. Rekommendationerna syftar till att styra Europa mot en övergång från ett starkt beroende av resursintensiva djurbaserade proteiner till en blandning av hållbara proteinkällor, där växtbaserade, odlade, precisionsfermenterade, alg- och insektsbaserade alternativa proteinkällor ingår stärkt i europeisk diet.

Policy rekommendationer

Rapporten presenterar en omfattande uppsättning rekommendationer, förespråkar ett systemtänkande tillvägagångssätt och erkänner vikten av att engagera sig i hela livsmedelssystemet. Här följer en översikt över rekommendationerna:

• Systemtänkande: Framgång med att diversifiera protein påverkas av många faktorer och det måste ses som en del av ett komplext och dynamiskt livsmedelssystem. Systemlösningar kommer att kräva samarbete över hela livsmedelsvärdekedjan för att uppnå ett brett införande och tvärvetenskaplig forskning.
  • Möjliggörande politiska miljöer: Framtida politik på EU-nivå, med EU:s proteinstrategi som utgångspunkt, måste främja utvecklingen av alternativa proteinkällor.
  • Reglering: För att uppnå alla ekonomiska, miljö- och samhällsrelaterade fördelar med proteindiversifiering och etablera sig som en global ledare inom detta område, måste EU bedöma hur dess olika regelverk antingen hindrar eller möjliggör innovation.
  • Jordbruk: Jordbrukare är fortfarande viktiga för att tillhandahålla de viktigaste ingredienserna för alternativa proteiner. Utöver att vara en del av dialoger och övergångsplanering bör jordbrukare tilldelas omfattande stöd av regeringar inom forskning, utveckling och investeringar för riskminskning.
  • Forskning, utveckling och innovation (FoUI): Proteindiversifiering måste finansieras tillräckligt av regeringar, eftersom offentlig finansiering kan driva långsiktig FoUI i samhällsfrågor som miljömässig hållbarhet och kan mildra riskerna för privata investerare.
  • Lansering: Vi måste också ta hänsyn till de bredare livsmedelsmiljöer där dessa alternativ finns. Detta omfattar överväganden kring tillgänglighet, överkomlighet och kulturella preferenser, och kräver ett brett spektrum av politiska åtgärder, från information till konkurrenskraftig prissättning.
  • Utbildning och fortbildning: Livsmedelsindustrin och livsmedelssektorn kräver en större arbetsstyrka, och för att kontinuerligt locka till sig och behålla talanger behövs omfattande utbildnings-, kapacitetsuppbyggnads- och fortbildningsprogram som täcker ett brett spektrum av discipliner och sektorer.

EIT Food Protein Diversification Think Tank kommer att fortsätta att engagera intressenter i en strukturerad diskussion för att undersöka befintliga luckor, hinder och möjligheter, och kommer tillsammans att skapa bevisbaserade färdplaner, inklusive rekommenderade åtgärder och riktlinjer för proteindiversifiering för att driva livsmedelssystemets omvandling.

Marja-Liisa Meurice, direktör för EIT Food North and East, säger: “Att anamma proteindiversifiering främjar innovation, har potential att skapa betydande ekonomiska möjligheter och positionera EU:s medlemsstater i framkant av en snabbt utvecklande sektor. Antagandet av en omfattande strategi för proteindiversifiering är inte enbart ett alternativ, utan en nödvändighet."

"Att omsätta dessa rekommendationer i handling kräver ett meningsfullt samarbete mellan regeringar, branschintressenter, den akademiska världen och det civila samhället. Endast genom gemensamma åtaganden kan vi ta itu med vår tids största utmaningar, överskrida traditionella begränsningar och främja en känsla av globalt ansvar. I vår fortsatta diskussion välkomnar vi alla beslutsfattare och intressenter i hela EU att tillsammans med oss skapa ett mer hållbart, motståndskraftigt, hälsosamt och säkert livsmedelssystem."

"Det råder ingen tvivel om att proteindiversifiering är en av de viktigaste hävstångspunkterna i övergången till hållbara framtida livsmedelssystem. Vi måste tillämpa och integrera ett systemtänkande inom alla discipliner och sektorer längs livsmedelsvärdekedjorna för att tillsammans generera den nödvändiga kunskap som behövs för systeminnovationer och lösningar för att diversifiera våra proteinkällor", avslutar Deniz Koca, forskare och huvudutredare vid Lunds universitets centrum för miljö- och klimatvetenskap.

SLUT

Mediakit med grafik

För frågor om EIT Food, vänligen kontakta:

Ewa Rzeszowska,

ewa.rzeszowska@eitfood.eu

Om EIT Food Protein Diversification Think Tank

EIT Food Protein Diversification Think Tank kombinerar expertis från akademiker, företag, kooperativ och icke-statliga organisationer för att främja ett brett och inkluderande deltagande i att övervinna innovationshinder inom proteindiversifiering. Medlemmarna är Danone, Lunds universitet, tyska institutet för livsmedelsteknik (DIL), Helsingfors universitet, VTT Finland, The Good Food Institute (GFI) Europe, Puratos Group, ShakeUpFactory, Aarhus universitet, Grupo AN, BGI, Roquette och Onego Bio.

Om EIT Food

EIT Food är världens största och mest dynamiska nätverk för livsmedelsinnovation. Vi påskyndar innovation för att bygga ett framtidssäkrat livsmedelssystem som producerar hälsosamma och hållbara livsmedel för alla.

Med stöd av Europeiska institutet för innovation och teknik (EIT), ett organ inom Europeiska unionen, investerar vi i projekt, organisationer och individer som delar våra mål och vår vision för ett hälsosamt och hållbart livsmedelssystem. Vi frigör innovationspotential i företag och universitet och skapar och skalar upp nystartade livsmedelsföretag för att lansera ny teknik och nya produkter på marknaden. Vi utrustar entreprenörer och yrkesverksamma med de färdigheter som behövs för att förändra livsmedelssystemet och sätter konsumenterna i centrum för vårt arbete, vilket hjälper till att bygga förtroende genom att återkoppla dem till ursprunget för deras mat.

Vi är en av nio innovationsgrupper som inrättats av Europeiska institutet för innovation och teknik (EIT), ett oberoende EU-organ som grundades 2008 för att främja innovation och entreprenörskap i hela Europa.

Läs mer på www.eitfood.eu eller följ oss via sociala medier:

XFacebookLinkedInYouTube och Instagram.

Taggar: