Tyska SaaS-upphandlingsföretaget Sastrify lanserar verksamhet i Norden

Sastrifys data för SaaS-prenumerationer kan hjälpa nordiska företag att spara resurser – SaaS-företag ger kunderna bättre långsiktig service.

HELSINGFORS, Finland (11 oktober 2022) Det tyska SaaS-upphandlingsföretaget Sastrify startar nu officiellt sin verksamhet i de nordiska länderna. Företaget har sedan lanseringen 2020 etablerat sig som en av Europas ledande SaaS-upphandlingsplattformar, och hjälper redan hundratals kunder – däribland europeiska enhörningsföretag som Gorillas, Mollie och Sender samt nordiska pionjärerna Pleo och HappyOrNot.

Precis som i resten av världen kämpar företag just nu med konsekvenserna av den ekonomiska nedgången. Företagen letar ständigt efter nya sätt att bli mer effektiva på och spara resurser genom. Sastrify ger sina kunder möjlighet att få ut det mesta av sin verksamhet – och hjälper dem att blomstra även under utmanande perioder.

”Vi brukar säga att en effektiv upphandling ställer rätt frågor vid rätt tidpunkt. Teknik-, finans- och inköpsteam slösar bort många timmar på att hantera sina programvarukontrakt. Ur CTO-synpunkt skulle jag mycket hellre fokusera på att bygga en fantastisk produkt än att lägga tid på att hitta rättvisa priser eller förhandla med leverantörer”, säger Maximilian Messing, en av grundarna och CTO på Sastrify.

Idag hanterar Sastrifys plattform över 3 000 SaaS-applikationer genom sina kunder. Sastrify erbjuder kunderna möjlighet att leta efter ny mjukvara och följa en strukturerad upphandlingsprocess för att på ett effektivt sätt få det de behöver, allt till det bästa priset på marknaden. Dessutom flaggar plattformen underpresterande kontrakt och erbjuder optimerade lösningar.

”Även om vi nordbor är kända för att vara ärliga och rakt på sak finns det utrymme för förbättringar när det gäller att förhandla kontrakt. Därför anser vi att den rätta tiden att gå in på marknaden i Norden är nu”, säger Oscar Forsberg, affärsutvecklingschef i Norden.

"När ett företag växer behövs SaaS-verktyg för samarbete, kommunikation och projektledning, plus en mängd andra viktiga aktiviteter. Med Sastrify sparade vi sjusiffrigt på våra SaaS-kostnader, inklusive prissättning på tre av våra viktigaste verktyg. Det har gjort det möjligt för oss att helt och hållet fokusera på vår kärnverksamhet”, säger Bobby Abdullah, Special Projects IT på Gorillas.

Sastrifys intäkter har ökat stadigt sedan företaget grundades. År 2021 fick Sastrify in 15 miljoner euro i serie A-finansiering. Företaget har för närvarande över 120 anställda i fler än 25 länder.

Mediakit med bilder

Oscar Forsberg, Affärsutvecklingschef i Norden
Sastrify
oscar.forsberg@sastrify.com

Sastrify
Sastrify grundades 2020 av Maximilian Messing och Sven Lackinger. Företaget erbjuder en virtuell Software-as-a-Service-upphandlingstjänst, som hjälper ekonomi- och teknikteam att optimera hantering och kostnader för SaaS-verktyg i framgångsrika digital-first-företag. Genom att automatisera repetitiva och irriterande processer samt använda ett dedikerat upphandlingsteam som drar nytta av en stor databas med SaaS-riktmärken, kan Sastrify ge sina kunder de bästa priserna på marknaden. För mer information besök www.sastrify.com.