Politiker besökte östgötsk vingård

Report this content

I måndags besökte 11 riks- regional- och lokalpolitiker från S, MP, KD och M Särtshöga Vingård i Östergötland. Syftet med besöket var att diskutera landsbygdens tillväxtmöjligheter och gårdsförsäljning.

Vinproduktion är en näring på tillväxt och en del av den svenska start-up industrin. Det finns idag ett 40-tal kommersiella vingårdar i Sverige, Särtshöga Vingård på östgötaslätten är en av dem. Niclas och Anna Albinsson som driver Särtshöga, är två av de svenska vin-entreprenörerna som vill kunna sälja sitt vin på gården. Därför bjöd de in politikerna till en visning av sin verksamhet och en diskussion.

Vi blir fler och fler vinodlare i Sverige som har höga ambitioner med svenskt vin. Vi har både en druva och ett klimat som lämpar sig väl för vitt vin och mousserande vin.

Får vi möjlighet att sälja vinet här på gården skulle vår verksamhet få helt nya förutsättningar för att utvecklas. Vi skulle till exempel kunna anställa två personer på heltid, samtidigt som våra gäster får möjlighet att ta med sig ett minne av sin upplevelse, säger Niclas Albinsson.

Särtshöga Vingård har omkring 2000 gäster i sitt Bed & Breakfast och på sin restaurang under sommarhalvåret. Ungefär hälften av gästerna är utländska besökare.

De har svårt att förstå att de inte kan köpa med sig en flaska av vårt vin. Många säger ”men vi har pengar”, det är svårt att förklara varför vi inte får sälja det vi själva odlar och tillverkar. Om Sverige ska kunna konkurrera som turistland kan vi inte ha kvar ett så föråldrat regelverk, säger Niclas Albinsson.

Ny utredning på gång
I maj 2018 sa en majoritet i riksdagen ja till ett initiativ från socialutskottet att tillåta gårdsförsäljning av alkohol. Det var en tydlig signal till nästa regering att det finns en majoritet som kommer rösta ja, om ett lagförslag tas fram. I Januariavtalet, eller 73-punktsprogrammet som slöts mellan fyra riksdagspartier finns gårdsförsäljning med som en punkt och en utredning ska tillsättas med förutsättning för att Systembolaget säkras.

Bland politikerna på plats fanns bland annat Johan Löfstrand, riksdagsledamot och gruppledare i Civilutskottet.

Det är alltid spännande att besöka olika delar av de gröna näringarna och se deras potential. Särtshöga Vingård är ett bra exempel på ett företag som kombinerar Livsmedelsproduktion och besöksnäringen för att få en fungerande affärsidé. Den här typen av företag är en förutsättning för en levande landsbygd, säger Johan Löfstrand.

Även riksdagsledamot John Widegren, som är landsbygdspolitisk talesperson för moderaterna var på plats.

Det är fantastiskt att se den utveckling som skett inom svensk dryckesproduktion de senaste åren. De har en stor betydelse för vår svenska besöksnäring och för svensk landsbygd. Nu har vi klubbat igenom en nationell livsmedelsstrategi, då kan vi inte ha lagar som begränsar möjligheterna för den här näringen. Frågan om gårdsförsäljning är inte lika laddad idag och många av oss är överens om, mellan partierna, att vi behöver hitta en lösning, säger John Widegren.

Bildtext från vänster:

Johan Löfstrand, riksdagsledamot (S),
Gunilla Christensen, Ödeshög kommunstyrelse (KD)
Charlotte Önnestedt, ordförande LRF:s kommungrupp i Ödeshög
Magnus Dahlin, VD, Villa Fridhem (ev ta bort för långt Hotell Mat Möten) i Åby
Jonni Harrius, Ödeshögs kommunstyrelse (KD)
Martin Tollén, Region Östergötland (S)
Magnus Oscarsson, riksdagsledamot (KD)
Annicki Oscarsson, kommunstyrelseordförande Ödeshög (KD)
Per Larsson, Region Östergötland (KD)
John Weinerhall, riksdagsledamot (M)
John Widergren, riskdagsledamot (M)
Håkan Strotz, Ödeshögs kommunfullmäktige (MP)

För mer information kontakta:
Niclas Albinsson, vinproducent
070-848 18 66

Särtshöga Vingård ligger på Östgötaslätten intill Tåkern och med utsikt över Omberg. Vingården drivs av Niclas och Anna Albinsson som planterade sina första vinstockar år 2013. Utöver vinproduktionen driver paret ett Bed and Breakfast samt en gårdsrestaurang under sommarsäsongen.

Taggar: