SAS passagerare får servicelöfte

SAS passagerare får servicelöfte Många europeiska flygbolag, däribland SAS och Air Botnia, har i samarbete med konsumentorganisationer, nationella myndigheter och EU- kommissionen utarbetat Airline Passenger Service Commitment. Detta är riktlinjer som i detalj beskriver den miniminivå på service som passagerarna ska kunna förvänta sig av flygbolagen. Dokumentet omfattar service före, under och efter flygresan. Initiativet kom från EU-kommissionen och det är frivilligt för de europeiska flygbolagen att ansluta sig. SAS är ett av de flygbolag som har valt att stödja detta. Med de nya EU-nivåerna är alla SAS passagerare exempelvis garanterade: - Att bli erbjudna det lägsta tillgängliga priset - 24-timmars "öppet köp" vid biljettbeställning - Ökad servicenivå på flygplatsen vid förseningar över två timmar - Ökat serviceutbud till handikappade och andra med nedsatt rörlighet De flesta av servicekraven ingår redan i den service SAS kunder får idag men EU:s initiativ gör det lättare för passagerarna att jämföra pris och kvalitet - och därefter göra ett medvetet val av flygbolag. -Vi är mycket positiva till att förverkliga Airline Passenger Service Commitment som definierar nivån för god service. Vi ser det som ett servicelöfte till våra kunder, säger Jens Wittrup Willumsen, Senior Vice President, SAS. SAS undertecknade Airline Passenger Service Commitment i februari 2002. I enlighet med EU-kommissionens tidsplan för implementering har SAS de senaste sex månaderna arbetat med att säkerställa att alla avdelningar kan infria det nya servicelöftet. SAS servicelöfte träder i kraft den 15 augusti 2002 och gäller på hela SAS linjenät, även utanför Europa. Alla punkter i SAS servicelöfte kan ses på www.scandinavian.net Alla flygbolag i SAS koncernen, inklusive SASs 100% ägda finska dotterbolag Air Botnia, har undertecknat Airline Passenger Service Commitment. För en översikt över flygbolag som stödjer EU-kommissionens initiativ, se http://www.ecac-ceac.org/uk/activities/activities-economic.html För ytterligare information kontakta gärna: Jens Wittrup Willumsen, Senior Vice President, Marketing & Product Management, tel. +46(08)797 24 24 eller Tom Christides, informationsdirektör, SAS Region North East Europé, tel +358 40 752 3131. SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/15/20020815BIT00910/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/15/20020815BIT00910/wkr0002.pdf