Boende i energismarta BRF:er kan spara dubbelt upp med grönt bolån

Energiförbrukningen från svenska bostäder står för nästan 40 % av den totala energin som konsumeras per år i Sverige. Samtidigt uppger Boverket att det bara är runt 13 procent av svenska fastigheter som har en registrerad energideklaration. För att bidra till att öka medvetenheten kring energideklarationen och uppmuntra husägare och brf:er att vidta åtgärder lanserade SBAB nyligen Grönt bolån för villaägare. Från idag, onsdagen den 24 oktober, kan även bostadsrättsinnehavare teckna Grönt bolån och därmed få rabatt på räntan.

Att energieffektivisera fastigheten kan innebära flera ekonomiska fördelar för bostadsrättsföreningar. Förutom att minska energikostnaderna kan föreningarna spara pengar på både subventioner och olika typer av energibesparande åtgärder som till exempel solceller, treglasfönster eller byte från direktverkande el till bergvärme. Om fastigheten dessutom klarar de energikrav som ställs på nybyggnationer i dag kan de boende i bostadsrättsföreningen ansöka om SBAB:s gröna bolån och därmed få upp till -0,10 procents lägre ränta. Samtliga av SBAB:s befintliga bolåntagare som bor i fastigheter med energiklass A, B och C får per automatik avdrag på sin ränta med 0,10 respektive 0,05 procent när Grönt bolån lanseras även för lägenheter.

- Även om det inte är lika enkelt att ensam påverka sin bostadsrättsförenings energiförbrukning så finns det mycket man kan göra tillsammans inom föreningen för att minska den. Om rätt incitament finns kommer fler och fler att tycka att det är viktigt att föreningen ser över energifrågorna, säger Malin Pellborn, Hållbarhetschef på SBAB.

Energikostnaden är i regel den näst största utgiftsposten i bostadsrättsföreningen, efter ränteutgifter. I de flesta fall står energikostnaden för hälften av en fastighets driftskostnad. Det finns med andra ord stora fördelar med energieffektiviserande åtgärder.

Bolånekunder med Grönt Bolån får en omedelbar ekonomisk fördel men också ett löfte om ännu lägre kostnader om de genomför ytterligare energieffektiviseringar så att de hamnar i en högre energiklass. Majoriteten av alla bostäder i Sverige hamnar under gränsen för energiklass C. Det är inte långsiktigt hållbart och vi vill därför med Grönt Bolån höja medvetenheten om energieffektivisering hos kunderna samt skapa en ökad efterfrågan på bostäder i de högre energiklasserna, säger Malin Pellborn.

Åtgärdstips till bostadsrättsföreningar som vill placera sig bättre i energideklarationen:

•  Kartlägg energianvändningen och jämför med andra – Titta på elanvändning i kWh/år samt användning av olja, fjärrvärme eller gas och vattenförbrukning för de senaste åren. Använd energimyndighetens statistik för att jämföra med liknande fastigheter. Statistiken finns tillgänglig på energimyndigheten.se.
  •  Identifiera möjligheter till förändringar – För att få en heltäckande analys kan man anlita en energikonsult som undersöker fastigheten och tar fram en åtgärdslista i syfte att effektivisera energianvändningen.
  •  Genomför åtgärder på kort och lång sikt – utgå ifrån åtgärdslistan och för statistik över energianvändningen för att kunna utvärdera vilket resultat de genomförda åtgärderna ger.

Om SBAB:s gröna bolån

Grönt bolån omfattar lägenhetskunder som bor i en flerbostadsbyggnad med en giltig energideklaration hos Boverket med energiklass A, B eller C. Avdrag görs på bolåneränta med 0,10 % för energiklass A eller B och 0,05 % för energiklass C.

För mer information kontakta gärna

Malin Pellborn, Hållbarhetschef SBAB
Telefon: 070 253 45 28
E-post: malin.pellborn@sbab.se

Karin Hellgren, Informationschef SBAB
E-post: karin.hellgren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till cirka 255 000, cirka 300 000 privatpersoner har sparkonto. Antal medarbetare är cirka 570. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.