Färre fritidshus till salu i Halland i år

Till våren och sommaren väcks och realiseras många drömmar om fritidshus, vare sig det rör sig om en liten röd stuga i ett skogsbryn eller ett stenhus med renoveringsbehov. SBAB har med hjälp av siffror från Booli undersökt hur fritidshusmarknaden ser ut i Hallands län i år jämfört med förra året.

Minskat utbud av fritidshus i Halland

I maj förra året fanns det 214 hus att välja mellan för den som letade fritidshus i Halland, medan det fanns 169 stycken i maj i år. I maj i år tog det i genomsnitt 13 dagar från det att ett fritidshus annonserades till salu tills det såldes sålts, i fjol tog det 15 dagar.

Bra skick och närhet till vatten drar upp priset

Det finns en stor variation i priserna på fritidshusen i Halland. De vanligaste anledningarna till ett högre pris är att huset har året-runt-standard och att det finns närhet till vatten. Fritidshus med året-runt-standard har ett högre pris av två skäl – dels att ett vinterbonat fritidshus kan användas året om och dels att många prioriterar att vara helt lediga på semestern, vilket ställer högre krav på bekvämlighet såsom indraget vatten och toalett.
Fritidshuset nära vatten blir dyrare, det är attraktivt och efterfrågat, oavsett vilket län fritidshuset ligger i.

-        Fritidshuset är en form av lyxkonsumtion. Sannolikt bidrar de nu ett år gamla amorteringsreglerna till att köpbeteendet på fritidshusmarknaden förändras, med bland annat en ökad efterfrågan på billigare fritidshus. Det kan hända att till och med det risiga lilla huset i myggdungen blir hett eftertraktat, säger Claudia Wörmann, boendeekonom SBAB.

Fem tips för att hitta rätt fritidshus från SBAB:s boendeekonom Claudia Wörmann

• Tänk igenom hur ofta fritidshuset ska användas. Vill du bara åka dit på sommaren eller även andra säsonger? Leta fritidshus efter dessa kriterier. Om fritidshuset ska kunna användas året om är det till exempel viktigt att det är bra isolerat
  • Hyr först och köp sen. Det kan vara bra att hyra fritidshus ett par säsonger för att känna efter om du trivs i omgivningen
  • Tänk igenom hur långt du är villig att resa för att komma till fritidshuset. Om du ska åka dit varje helg så kanske du inte är beredd att tillbringa för mycket tid på resande fot
  • Tipptopp eller renoveringschans? Har du tummen mitt i handen kan det vara en bra idé att leta efter ett fritidshus i hyfsat gott skick. Om du hittar ett renoveringsobjekt och planerar att anlita hantverkare så bör du kalkylera kostnaden. Tänk även på att många hantverkare har mycket att göra under sommaren så att renoveringen kan ta tid
  • Var helt egoistisk. Köp ett fritidshus utefter just dina behov, inte med tanke på vänner och storfamilj

För mer information, kontakta gärna:

Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB. Telefon:0709-90 68 14 claudia.wormann@sbab.se
Karin Hellgren, Informationschef SBAB. Telefon: 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 335 000 och antalet medarbetare till cirka 500. SBAB har Sveriges nöjdaste bolånekunder 2014, 2015 och 2016, enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.