Förändring i SBAB:s företagsledning

Peter Svensén, Chief Risk Officer (CRO), på SBAB går vidare till en tjänst som CRO på Svensk Exportkredit (SEK).

Peter Svensén ingår i SBAB:s företagsledning och har varit anställd sedan 2012.

Peter lämnar på egen begäran för att bli CRO på SEK. Han fortsätter arbeta precis som vanligt på SBAB under hela sin uppsägningstid fram till att han påbörjar sin nya tjänst på SEK den 28:e oktober.

-       Mycket tråkigt för SBAB, men samtidigt förstår jag att det är spännande att efter sju år byta till en helt annan typ av verksamhet. Jag önskar Peter all lycka till på SEK. Rekrytering av ny CRO påbörjas omgående, säger Klas Danielsson, VD SBAB.

Erik Wennergren, Presschef, SBAB
E-post: erik.wennergren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till cirka 225 000, cirka 330 000 privatpersoner har sparkonto. Antal medarbetare är cirka 630. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.