Fortsatt stor efterfrågan på korta bindningstider för bolånen

Rekordlåga räntor, förväntningar om ytterligare räntesänkningar och ökade skillnader mellan bolåneräntor med korta och långa bindningstider bidrog till att rekordnoteringen från januari, då 87 procent valde kortast möjliga bundna boränta, tangerades i februari. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Intresset för den kortaste bundna boräntan var återigen rekordstort i februari. Andelen bolån med den kortaste bundna boräntan (1 och 3 månader) var 87 procent, samma nivå som i januari, medan andelen med bindningstider på 1-4 år också var oförändrad på 11 procent. Även andelen med bindningstider på 5-10 år var oförändrad på 2 procent. Noteringen för den kortaste bundna boräntan på 87 procent är den högsta sedan statistiken började år 2000.

Under februari har boräntan med den kortaste bindningstiden på tre månader sänkts från 3,14 procent till rekordlåga 2,35 procent. Räntorna för de längre bindningstiderna har också sänkts men inte i samma utsträckning. Räntskillnaderna mellan långa och korta bindningstider har därmed stigit ordentligt. För de längsta bindningstiderna är ränteskillnaderna på de högsta nivåerna sedan början av 2000-talet. Exempelvis ligger den femåriga räntan i dagsläget nästan 2 procentenheter högre än tremånadersräntan.

– De låga korträntorna och Riksbankens signaler om ytterligare sänkningar har medfört att efterfrågan på korta bindningstider på bolånen är rekordhög. De stigande skillnaderna mellan korta och långa räntor innebär att intresset för längre bindningstider är mycket svag i dagsläget, säger Tor Borg, ränteanalytiker på SBAB.

Det är inte bara vid nyteckning som hushållen väljer kortast möjliga bindningstid. De befintliga privatkunderna väljer, vid villkorsändringarna, faktiskt korta bindningstider i ännu högre utsträckning. I februari valde 91 procent av de hushåll som ändrade villkoren den kortaste bindningstiden, medan 8 procent valde bindningstider på 1-4 år. Bindningstider på 5-10 år valdes av endast 0,3 procent.

– När så många av hushållen har kortast möjliga bindningstid på sina bolån så får Riksbankens ränteförändringar extrastora effekter på både bostadsmarknaden och ekonomin i stort, säger Tor Borg.

För mer information, kontakta:
Tor Borg, ränteanalytiker SBAB
E-post: tor.borg@sbab.se

Tomas Pousette, chefsekonom SBAB
E-post: tomas.pousette@sbab.se

SBAB erbjuder bolån och sparande via Internet och telefon samt kreditgivning till företag. SBAB:s uppdrag är att med lönsamhet bidra till ökad konkurrens på den svenska bolånemarknaden. För mer information, besök oss på www.sbab.se