Fyra fallgropar att undvika när drömmen om fritidshuset ska bli sann

Så här års, i samband med vårens antågande, väcks mångas drömmar om ett eget fritidshus till liv. Ingen annan boendeform är så känslomässigt laddad som just fritidshuset. SBAB:s boendeekonom Claudia Wörmann ger sina fyra bästa tips för att hålla huvudet kallt i jakten på det perfekta objektet.

Det finns cirka 600 000 fritidshus i Sverige. Många blir aldrig ens till salu utan stannar inom släkten. Men bland de som faktiskt finns tillgängliga på marknaden har priserna stigit med 8,8 procent de senaste tolv månaderna och genomsnittspriset på ett fritidshus är just nu 1 688 000 kronor. Den svenska fritidshusmarknaden är dessutom väldigt varierad. Det lilla fritidshuset i dungen med mycket renoveringsbehov kan bli någons dröm och det topprenoverade huset man kan bo i året om kan bli någon annans.

–  Beslutet att köpa fritidshus är förknippat med mycket känslor och det viktigaste är att inte helt agera känslomässigt utan plocka fram både kalkyl och sunt förnuft. Det är vanligt att man har en bild i huvudet om hur det ska vara. Kanske från något reportage där man sett sitt drömtorp med syrenberså och fin inredning. Det är lite lagom stökigt, gulligt och ombonat. Sen sitter man plötsligt där och inser att bersån och charmig look inte kommer av sig självt utan kräver både tid och arbete, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

Som hjälp på vägen till ett bra och genomtänkt fritidshusköp listar Claudia Wörmann fyra fallgropar som bör undvikas:

Avståndet

Var noga med att tänka på hur långt du vill åka till ditt fritidshus. Tänk på avståndet i tiden en enkelresa dit tar och utgå från din egen situation och dina preferenser. Enkelt uttryckt – ett fritidshus som ligger för långt bort kan bli dyrt att ta sig till och på så sätt blir avståndet ett hinder för att du ska kunna nyttja boendet så mycket som du tänkt dig från början. Det dyraste fritidshuset är det som aldrig används.

Standard

Så står det där, huset som ni fallit för. Redan i annonsen stod det att huset var ett projekt för den händige. Du såg potentialen trots det stora renoveringsbehovet. Men ställ dig först frågan hur händig du faktiskt är och ifall husrenovering är det du vill spendera din fritid med. Är du okej med att snickra och hamra på semestern? Tänk också på att renovering tar tid och måste få göra det. Ja, fritidshuset med bättre standard är dyrare. Men kanske är det värt det, både för att du slipper stressa upp dig över eventuella renoveringsbehov och att den högre standarden innebär att du kan vara i fritidshuset året om.

Egoism

Var helt egoistisk. En fälla är att köpa fritidshus för många: barn, barnbarn, annan släkt och vänner. Men de kanske hellre vill åka utomlands eller någon annanstans på deras semestrar. Häng inte upp dig på drömmen om många besök och utgå från ditt eget behov i första hand.

Läget

Läget, läget och läget är det som påverkar prisbilden allra mest. För många är det allra viktigaste att fritidshuset ligger nära vatten och det drar upp priset. Om du kan tänka dig ett fritidshus som ligger en bit bort från badstranden och klippan så kommer du billigare undan.

För mer information kontakta gärna

Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB, 0709 90 68 14, claudia.wormann@sbab.se

Karin Hellgren, Informationschef SBAB, 0706 68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 500. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.

Citat

Det är vanligt att man har en bild i huvudet om hur det ska vara. Sen sitter man plötsligt där och inser att bersån och charmig look inte kommer av sig självt utan kräver både tid och arbete
Claudia Wörmann