Låntagarna tror på Ingves och väljer längre bindningstider

I december minskade andelen bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader till 72 procent från 73 procent i november. Andelen för den kortaste bindningstiden minskade därmed med hela 18 procentenheter under förra året. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Efterfrågan på bolån med den kortaste bindningstiden på 3 månader fortsätter att minska. I december minskade andelen bolån med 3 månaders bindningstid till 72 procent från 73 procent i november. Andelen bolån med bindningstider på 1-4 år ökade från 22 procent i november till 24 procent i december medan andelen med bindningstider på 5-10 år minskade från 5 till 4 procent.

Under förra året minskade andelen nya bolån med den kortaste bindningstiden på 3 månader kraftigt från 90 procent i januari till 72 procent i december. Riksbankens höjningar av styrräntan från 0,25 till 1,25 procent har dragit upp den kortaste boräntan. Bättre konjunkturutsikter internationellt och i Sverige har också fått de längre bundna boräntorna att stiga. Ränteuppgången har dock varit större för boräntan med 3 månaders bindningstid än för längre boräntor, vilket bidragit till att låntagarna i allt högre grad valt längre bindningstider.

– Under förra året var Riksbankens direktion oenig om hur mycket styrräntan behöver höjas framöver. Den minskade efterfrågan på bolån med den kortaste bindningstiden tyder på att låntagarna tror på Riksbankschefen Stefan Ingves och majoritetens linje i direktionen och räknar med en betydligt högre styrränta under de närmaste åren, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB.

Andelen bolån med 3 månaders bindningstid för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

Det var framför allt andelen bolån med medellånga bindningstider som ökade under förra året. Från januari till december ökade andelen bolån med bindningstider på 1-4 år från 8 till 24 procent. Låntagarna är fortfarande avvaktande till bolån med långa bindningstider på 5-10 år där andelen under 2010 bara ökat från 1 till 4 procent.

– Låntagarnas val av bindningstider förändrades kraftigt under förra året. Andelen bolån med bindningstider på 1-4 år på 24 procent är nu normal medan andelen för längre bindningstider på 5-10 år fortfarande är lägre än genomsnittet sedan år 2000, säger Tomas Pousette.

Andel bolån med olika bindningstider för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:
Tomas Pousette, chefsekonom SBAB
E-post: tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, ränteanalytiker SBAB
E-post: tor.borg@sbab.se

SBAB erbjuder bolån och sparande via Internet och telefon samt kreditgivning till företag. SBAB:s uppdrag är att med lönsamhet bidra till ökad konkurrens på den svenska bolånemarknaden. För mer information, besök oss på www.sbab.se