Mäklarbarometern - Riksbanken räddar bostadspriserna

Finanskrisen slog hårt mot bostadsmarknaden under fjärde kvartalet förra året. Bostadspriserna föll mer än vad mäklarna räknat med. Mäklarna bedömer emellertid att bostadsmarknaden börjar stabiliseras under första kvartalet i år. Priserna på bostadsrätter och småhus väntas öka något och försäljningen gå lite snabbare. Optimismen är större i Stockholm än i Göteborg och Malmö.

Finanskrisen bidrog till att bostadsmarknaden utvecklades sämre än väntat under fjärde kvartalet. Det är 86 procent av mäklarna som uppger att utvecklingen på finansmarknaden haft stor negativ effekt på bostadsmarknaden. Finanskrisen bedöms ha slagit hårdare mot bostadsrätter och småhus i Stor-Stockholm än i Stor-Göteborg och Stor-Malmö.

Mäklarna bedömer emellertid att bostadsmarknaden börjar stabiliseras under första kvartalet i år. Det är en övervikt på 9 procent av mäklarna som tror att priserna på bostadsrätter kommer att öka och andelen för småhus är ännu högre, 19 procent. Försäljningen av bostäder bedöms gå något snabbare medan budgivningen väntas vara i stort sett oförändrad.

– Mäklarna räknar med att efterfrågan på bostadsmarknaden ökar kraftigt under första kvartalet. Förklaringen till optimismen är sannolikt Riksbankens räntesänkningar som bidragit till lägre boräntor. Mäklarna bedömer uppenbarligen att de lägre boräntorna kommer att motverka den ökande arbetslösheten, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB.

Efterfrågan på bostadsmarknaden väntas öka mer i Stor-Stockholm än i Stor-Göteborg och Stor- Malmö. Detta avspeglas också i den förväntade prisutvecklingen för både bostadsrätter och småhus som är mer optimistisk i Stor-Stockholm än i de två andra storstadsområdena. Även när det gäller budgivningen och försäljningstiden tror mäklarna i Stor-Stockholm på något bättre fart än kollegorna i Stor-Göteborg och Stor-Malmö.

– Mäklarna uppger att finanskrisen slagit hårdast mot bostadsmarknaden i Stor-Stockholm. När läget på finansmarknaden inte längre är lika kärvt blir återhämtningen på bostadsmarknaden tydligare i Stor-Stockholm än i de två andra storstadsregionerna, säger Tor Borg, analytiker på SBAB.

Fakta om Mäklarbarometern
Mäklarbarometern är en kvartalsvis enkät till cirka 210 fastighetsmäklare i Stor-Stockholm, Stor-Göteborg och Stor-Malmö som Statistiska centralbyrån genomför på uppdrag av SBAB. Enkäten gjordes från 8 till 21 januari och svarsfrekvensen var 93 procent. Mäklarbarometern finns i sin helhet på SBAB:s hemsida, www.sbab.se.

För mer information, kontakta:
Tomas Pousette, chefsekonom SBAB
E-post: tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, analytiker SBAB
E-post: tor.borg@sbab.se

SBAB erbjuder bolån och sparande via Internet och telefon samt kreditgivning till företag. SBAB:s uppdrag är att med lönsamhet bidra till ökad konkurrens på den svenska bolånemarknaden. För mer information, besök oss på www.sbab.se