Mäklarbarometern fjärde kvartalet: Stabil avslutning på 2019 i Stockholm

Enligt Stockholms fastighetsmäklare kommer utbudet av både bostadsrätter och villor vara oförändrat under fjärde kvartalet. Efterfrågan följer samma mönster - oförändrat. Helt lika för bostadsrätter och villor är inte bedömningarna. Det är exempelvis fler fastighetsmäklare som bedömer att antalet villor till salu kommer minska.

I SBAB:s Mäklarbarometer har fastighetsmäklare verksamma i landets tre storstadsregioner sedan 2005 fått bedöma marknadsläget utifrån en rad parametrar. Mäklarna bedömer hur senaste kvartalet varit och gör en prognos över kommande tre månader. I och med att fastighetsmäklarna kommer så nära hur både köpare och säljare resonerar kan de tidigt fånga upp det som senare syns i statistiken.

Så här bedöms utbudet bli fjärde kvartalet:

Öka Oförändrat Minska
Bostadsrätt 22 66 12
Radhus/Villa 16 51 34

Så bedöms efterfrågan bli fjärde kvartalet:

Öka Oförändrat Minska
Bostadsrätt 30  67
Radhus/Villa 28  71

Källa: Mäklarbarometern SBAB, andel i procent.

- Säsongsmässiga faktorer styr fastighetsmäklarnas bedömningar inför årets sista kvartal. Att sälja och köpa bostadsrätt är inte lika årstidsberoende som att köpa villa. Det har sin förklaring i att man vill både visa och se en villa med tomt. Nu närmar vi oss årstiden för snö och kyla, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

- Oförändrad efterfrågan är det som genomsyrar fjärde kvartalet i Stockholm. Ränteavdragen diskuteras, förändrad kontantinsats är uppe för diskussion, många regler är oklara när man ska fatta sitt största privatekonomiska beslut och som om de ändras kan påverka det enskilda hushållet. Den låga räntan blir något att hålla i när allt annat är osäkert, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

Så här bedömer Stockholmsmäklarna prisutvecklingen fjärde kvartalet:

Ökar kraftigt Ökar något Oförändrat Minskar något Minskar kraftigt
Bostadsrätt 32  64
Småhus 34  65

Källa: Mäklarbarometern SBAB, andel i procent.

Fakta om SBAB:s Mäklarbarometer

SBAB:s Mäklarbarometer är en kvartalsvis enkät till 220 fastighetsmäklare i Stor-Stockholm, Stor-Göteborg och Stor-Malmö som genomförts sedan 2005. Den görs av Origo Group på uppdrag av SBAB. Den senaste enkäten gjordes från 16 till 30 september. För fler tabeller och diagram hör gärna av dig.

Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB telefon: 0709-90 68 14, claudia.wormann@sbab.se

Erik Wennergren, Presschef: 0724- 51 79 37, erik.wennergren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till cirka 225 000, cirka 330 000 privatpersoner har sparkonto. Antal medarbetare är cirka 630. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.