Ny prognos från SBAB – Stark svensk tillväxt trots osäker omvärld

Naturkatastrofen i Japan och omvälvningarna i Nordafrika och Mellanöstern har skapat osäkerhet om den globala konjunkturen. Risken för ett bakslag har ökat men huvudscenariot är att de negativa effekterna blir begränsade. Den svenska ekonomin väntas växa med 4,3 procent i år och med 3,3 procent nästa år. Arbetslösheten sjunker och närmar sig 6 procent i slutet av prognosperioden. För att hålla den underliggande inflationen stabil höjer Riksbanken styrräntan till 2,25 procent till slutet av 2011 och till 3,25 procent till slutet av 2012. Stigande boräntor bidrar till att bostadsprisernas ökningstakt dämpas.

Det starka fjärde kvartalet förra året bidrar till att prognosen för den svenska BNP-tillväxten 2011 skrivs upp från 3,1 till 4,3 procent medan BNP-prognosen för 2012 höjs från 3,0 till 3,3 procent. Den öppna arbetslösheten närmar sig 6 procent under nästa år, löneökningarna tar fart och inflationen kommer mer i fokus än tidigare. Till följd av svängningar i energipriser och högre bolånekostnader stiger inflationstakten tidvis upp mot 4 procent. Den underliggande inflationen, rensat för ränteeffekter, ligger dock förhållandevis stabilt kring inflationsmålet på 2 procent.

Det är inhemska faktorer som ligger bakom den ljusare bedömningen. Trots att återhämtningen i Europa och USA tagit ny fart under vintern har omvärldsförutsättningarna blivit betydligt mer svårbedömda. Till osäkerheten bidrar både situationen efter jordskalvet i Japan, utvecklingen i Mellanöstern, råvaruprisutvecklingen och statsfinansiella problem i många länder.

Riksbanken höjer styrräntan vid räntemötena i april och juli och sedan ytterligare en gång i år. God tillväxt, starkare arbetsmarknad och stigande inflationstryck gör att styrräntan sedan dras upp till 3,25 procent till slutet av 2012 och till en normal nivå på 4 procent till slutet av 2013. Både korta och långa boräntor väntas fortsätta stiga. Den korta bolåneräntan passerar 4 procent i år och ligger över 5 procent på två års sikt.

– Vår bedömning i dagsläget är att situationen i omvärlden inte kommer att få några stora långsiktiga effekter på Riksbankens agerande och på svenska räntenivåer. Ränteuppgången kommer att fortsätta, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB.

Stigande boräntor och andra åtstramningar på kreditmarknaden dämpar utvecklingen av bostadspriserna. Stigande sysselsättning, sjunkande arbetslöshet och den demografiska situationen med bostadsbrist i många regioner stimulerar dock bostadsefterfrågan. Småhuspriserna väntas öka med omkring 5 procent 2011 och vara oförändrade 2012.

– Prisökningstakten på bostadsmarknaden kommer att dämpas framöver. Så länge inte boräntorna stiger betydligt mer än väntat, eller någon annan händelse markant ökar boendekostnaderna, så är dock ett större prisfall osannolikt, säger Tor Borg, ränteanalytiker på SBAB.

Nyckeltal, årlig procentuell förändring respektive procent

2009 2010 2011 2012
BNP

USA -2,6 2,8 3,7 3,4