Problematisk bostadsmarknad påverkar ungas relationer

Nära nog hälften av de unga i åldern 20 till 29 har egen erfarenhet av eller känner någon som flyttat hop med sin partner tidigare än tänkt på grund av svårigheterna på bostadsmarknaden.  Det är också vanligt att unga säger nej till både utbildningsplats och jobb på annan ort på grund av bostadssituationen.

Svaren från de unga i SBAB:s undersökning målar upp en dyster bild av deras livssituation. Framför allt är det ett kvitto på att bostaden har en central funktion i människors liv och påverkar vilka val man gör och kanske främst vad man tvingas prioritera bort.

- Säg att du kommer in på drömutbildningen eller får det där jobbet du vill ha och så sätter bostadsmarknaden stopp för att du ska kunna realisera dina drömmar, det är verkligen illa, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB.

Har du själv eller känner du någon med erfarenhet av något av följande:

Flyttat ihop med en partner snabbare än tänkt 48%
Låtit bli att söka en utbildning 42%
Låtit bli att söka ett jobb på annan ort 39%
Tackat nej till en utbildningsplats 37%
Låtit bli att separera 36%
Inte tagit ett jobb jag blivit erbjuden 36%
Inte skaffat barn 31%
Ofrivilligt lämnat staden jag bor i 30%

Nära hälften av de unga har egen erfarenhet av eller känner till någon som flyttat ihop med sin partner snabbare än vad de tänkt sig. 3 av 10 har låtit bli att bilda familj och lika många har ofrivilligt lämnat den stad de bor i.

-  Att flytta ihop med någon ska vara ett väl avvägt beslut och framför allt något man tar tid på sig för att realisera. Istället tvingar den dåligt fungerande bostadsmarknaden unga människor att snabbt bli sambos, snabbare än vad de själva både tänkt sig och vill. Bostaden blir en möjliggörare för mer än kärlek. Med en bättre fungerande bomarknad för unga, som kan bo på varsitt håll i varsin lägenhet och känna sig för innan de flyttar ihop, törs jag mig på att dra slutsatsen att andelen separationer i Sverige skulle minska betydligt, säger Claudia Wörmann, Boendeekonom på SBAB

- Det är hög tid att omvandla alla insikter om de ungas problem på bostadsmarknaden till handling, det är bråttom, de ungas problem pågår här och nu, säger Claudia Wörmann.

Mer om undersökningen

Undersökningen utgjordes av en digital enkätundersökning och genomfördes av SynoInt på uppdrag av SBAB i början av året. I enkäten har 1 538 personer i åldern 20 - 80 år svarat på frågor. Undersökningsresultatet ingår i en större rapport som lanseras senare i år.

Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB telefon: 0709-90 68 14, claudia.wormann@sbab.se
Erik Wennergren, Presschef telefon: 0724- 51 79 37, erik.wennergren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till cirka 225 000, cirka 330 000 privatpersoner har sparkonto. Antal medarbetare är cirka 630. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.