Rekordmånga valde kortaste bindningstiden i januari

Förväntningar om att Riksbanken kommer att hålla styrräntan på låg nivå under lång tid bidrog till att rekordmånga valde kortast möjliga bundna boränta i januari. Andelen bolån med bunden tremånadersränta på 87 procent är den högsta sedan statistiken började år 2000. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Intresset för den kortaste bundna boräntan var rekordstort i januari. Andelen bolån med den kortaste bundna boräntan (1 och 3 månader) ökade från 83 procent i december till 87 procent i januari medan andelen med bindningstider på 1-4 år minskade från 16 till 11 procent och andelen med bindningstider på 5-10 år var oförändrad på 2 procent. Noteringen för den kortaste bundna boräntan i januari på 87 procent är den högsta sedan statistiken började år 2000.

Under januari var boräntorna med bindningstider på två och fem år i genomsnitt 0,2 respektive 1,0 procentenheter högre än boräntan med den kortaste bindningstiden på tre månader. Trots att ränteskillnaden inte är så stor, så fortsätter andelen bolån med den kortaste bindningstiden att öka kraftigt.

– Det är tydligt att låntagarna räknar med en lång period med mycket låga korta bundna boräntor. Förmodligen delar man också vår bedömning att Riksbanken kommer att sänka styrräntan ytterligare. Det finns därför en mycket liten efterfrågan på längre bindningstider, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB.

Den genomsnittliga räntebindningstiden blir mycket kort när hela 87 procent av låntagarna väljer en bindningstid på bara tre månader. För den genomsnittliga privatkunden som tog nytt bolån i januari kommer räntan att ha förändrats i augusti. Den genomsnittliga bindningstiden för nya lån till privatkunder på sju månader i januari är den lägsta sedan statistiken startades år 2000. Genomsnittet för räntebindningstiden sedan år 2000 är mer än dubbelt så högt, 16 månader.

– När nästan alla väljer kortast möjliga bindningstid på sina nya bolån får Riksbankens förändringar av styrräntan större effekt än vanligt. Hur mycket Riksbanken sänker styrräntan vid räntemötet den 10 februari blir därför extra viktigt för bostadsmarknaden, säger Tomas Pousette.

För mer information, kontakta:
Tomas Pousette, chefsekonom SBAB
E-post: tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, ränteanalytiker SBAB
E-post: tor.borg@sbab.se

SBAB erbjuder bolån och sparande via Internet och telefon samt kreditgivning till företag. SBAB:s uppdrag är att med lönsamhet bidra till ökad konkurrens på den svenska bolånemarknaden. För mer information, besök oss på www.sbab.se