Riksbankens räntevapen biter – allt fler binder räntan på bolånen

I februari minskade andelen bolån med den kortaste bindningstiden på tre månader till 68 procent från 71 procent i januari. Noteringen är den lägsta sedan juni 2008. Det visar SBAB:s månadsstatistik över nyutlåningen till privatkunder.

Efterfrågan på bolån med den kortaste bindningstiden på 3 månader har minskat kraftigt från toppnoteringarna på 92 procent i november 2009. I februari minskade andelen bolån med 3 månaders bindningstid till 68 procent från 71 procent i januari. Andelen bolån med bindningstider på 1-4 år ökade från 25 procent i januari till 28 procent i februari och andelen bolån med bindningstider på 5-10 år ökade från 4 till 5 procent.

Låntagarnas val av bindningstider på bolånen brukar påverkas av skillnaden mellan längre och kortare boräntor när lånet tas. Ju större ränteskillnaden i dagsläget är, desto fler brukar välja den kortaste bindningstiden. Under februari minskade skillnaden mellan längre bundna boräntor och tremånadersräntan med ungefär en kvarts procentenhet. Även med hänsyn till den krympande ränteskillnaden var det emellertid fler än normalt som valde längre räntebindningstider.

– Förväntningar om ränteutvecklingen verkar få allt större betydelse för låntagarnas val av bindningstider på bolånen. Riksbankens prognoser om ytterligare höjningar av styrräntan är troligen en viktig förklaring till att efterfrågan på den kortaste bindningstiden minskar så kraftigt, säger Tomas Pousette, chefsekonom på SBAB.

Andelen bolån med 3 månaders bindningstid för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

Det är framför allt intresset för bolån med medellånga bindningstider som har ökat. Från januari till februari ökade andelen bolån med bindningstider på 1-4 år från 25 till 28 procent. Låntagarna är fortfarande avvaktande till bolån med långa bindningstider på 5-10 år där andelen bara ökade från 4 till 5 procent.

– Låntagarna söker skydd mot Riksbankens höjningar av styrräntan men de flesta tycker fortfarande att boräntor bundna på 5-10 år är för höga. Med bindningstider på 1-3 år riskerar man emellertid att styrräntan fortfarande är på väg upp när villkoren på bolånen ändras, säger Tomas Pousette.

Andel bolån med bindningstider på 1-10 år för SBAB:s nyutlåning till privatkunder

Nyutlåning till privatkunder, procentuell fördelning på bindningstider

Bindningstid 2009 2010 dec-10 jan-10 feb-10
Bunden 1-3 mån 89 79 72 71 68
Bunden 1-4 år 9 18 24 25 28
Bunden 5-10 år 1 3 4 4 5
Totalt 100 100 100 100 100

Anm: Procenttalen har avrundats och summerar därför inte alltid till 100. Statistiken för senaste månaden är preliminär.

För mer information, kontakta:
Tomas Pousette, chefsekonom SBAB
E-post:
tomas.pousette@sbab.se

Tor Borg, ränteanalytiker SBAB
E-post:
tor.borg@sbab.se

SBAB erbjuder bolån och sparande via Internet och telefon samt kreditgivning till företag. SBAB:s uppdrag är att med lönsamhet bidra till ökad konkurrens på den svenska bolånemarknaden. För mer information, besök oss på www.sbab.se