Så finansierar mer än hälften av svenskarna sin  sportlovsresa

SBAB har sammanställt svaren från 1 004 personer för att ta tempen på resvanorna under sportlovet. En av frågorna var hur man finansierar sin semester. 65 procent svarar att resan finansieras av sparade pengar. Många undrar hur andra har råd med sina resor.

Februari är en populär månad att resa iväg, speciellt för den som har barn i skolåldern. Intresset för att resa utomlands har ökat och särskilt de kortare weekendresorna ökade under förra året. Många väljer att göra fler och kortare weekendresor istället för att slå på stort och det har inverkan på svaren om hur resan finansieras.

Det vanligaste, vilket 65 procent av hushållen svarar, är att resan under sportlovet finansieras med sparade pengar. Det är också vanligt att det finns ekonomi i hushållet för resan utan att resenären varken behöver ta av sparade pengar eller ta resan på avbetalning.

-  Att använda sparade pengar, alternativt att anpassa resan efter hushållets inkomster så man varken behöver betala av eller ta av sparade pengar, vittnar om mycket sunt förnuft. Det finns dock ett fåtal, men tillräckligt många för att reagera, som delvis bekostar resan med en del på avbetalning. Mitt råd är att i största utsträckning försöka undvika den lösningen. Åk nästa år eller ta en billigare resa får mitt råd bli helt enkelt, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

Många undrar hur andra har råd

SBAB ställde också frågan om man någon gång undrat hur andra har råd att resa. Även om de allra flesta svarar att de inte bryr sig, 67 procent, så finns det många som undrat. 19 procent har någon gång undrat hur en vän har råd med sitt resande följt av 12 procent som undrat hur en släkting har råd.

Om undersökningen

SBAB har beställt undersökningen av SynoInt som 25–31 januari 2018 besvarades av 1 004 personer i åldern 20 till 80 år. De som svarat utgör ett representativt urval ur befolkningen avseende kön, ålder och geografi.

För mer information, kontakta gärna:

Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB, 0709 90 68 14, claudia.wormann@sbab.se

Karin Hellgren, Informationschef SBAB, 0706 68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 335 000 och antalet medarbetare till cirka 500. SBAB har Sveriges nöjdaste bolånekunder 2014, 2015 och 2016, enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.

Citat

Claudia Wörmann