SBAB högst upp på bolåneprispallen igen – etta i SKI 2015

SBAB har Sveriges mest nöjda bolånekunder 2015 och tar för andra året i rad hem förstaplatsen i SKI:s, Svenskt Kvalitetsindex, årliga mätning av kundnöjdhet inom bolån. På företagssidan kommer SBAB på andra plats, med minsta möjliga marginal till ettan.

Med ett betyg om 77,5 för kundnöjdhet ligger SBAB en bra bit över branschgenomsnittet på 69,3. Även på företagssidan når betyget för SBAB högt, som når en andraplats i undersökningen, med 70,1 mot branschens 68,5.

- Att vi tar hem förstaplatsen i år igen visar att vi gör helt rätt saker och att våra kunder uppskattar det. Fokus lönar sig helt enkelt. Att erbjuda Sveriges Bästa Bolån är vår vision och den sitter som en smäck. Det är fantastiskt roligt, säger Klas Danielsson, VD på SBAB.

8 av 10 privatkunder och 7 av 10 fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar uppger att SBAB:s bolån och bostadsfinansieringserbjudande är lätta att förstå, vilket är klart över branschsnittet. Ett tydligt tecken på att den transparens, tydlighet och enkelhet som SBAB eftersträvar ger effekt.

- Det är glädjande att se att våra kunder värdesätter transparens och tydlighet. Som exempel har vi branschens minsta skillnad mellan listränta och genomsnittsränta. Nu ska vi göra allt för att behålla vår förstaplats och utöka avståndet till branschen och dessutom ta förstaplatsen på företagssidan 2016, säger Klas Danielsson.

Om Svenskt Kvalitetsindex

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett oberoende undersökningsföretag som genomför kund- och medarbetarstudier.

Om undersökningen

Intervjuerna som underlaget bygger på har genomförts via telefon under perioden oktober – november 2015. Målgruppen består av personer i åldern 18 – 79 år som är bosatta i Sverige, studierna är baserade på 1 257 intervjuer. Resultaten presenteras i form av betyg på en skala 0 till 100. När index eller betyg diskuteras så är det alltså inte procent utan enheter. Ju högre betyg desto bättre anser de faktiska kunderna att produkterna och leverantörerna uppfyller deras krav och förväntningar.

Läs mer om undersökningen på www.kvalitetsindex.se

För mer information, kontakta gärna: Klas Danielsson, VD SBAB, telefon 0706-94 43 01, klas.danielsson@sbab.se

Karin Hellgren, Informationschef SBAB, telefon: 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBABs affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 400. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.