SBAB höjer listräntan på bolån med längre löptider

SBAB höjer listräntan på bolån med två till tio års bindningstid med mellan 0,10 och 0,25 procentenheter. Räntan på lån med 3 månaders till ett års bindningstid lämnas oförändrad. Ändringen gäller från och med onsdag den 17 juni 2015.

- Med anledning av att marknadsräntorna för längre löptider stigit den senaste tiden höjer vi bolåneräntorna på motsvarande sätt. Vår ambition är att visa följsamhet i våra bolåneräntor gentemot väsentligt förändrade marknadsförutsättningar, säger Klas Danielsson, VD på SBAB.

I tabellen nedan framgår SBAB:s aktuella utlåningsräntor för bostadslån till bostadsrätter, villor och fritidshus. Ränteändringen gäller även bostadslån förmedlade via SBAB:s samarbetspartners ICA Banken och Ikano Bank.

Bindningstid     Förändring (%)  Listränta (%)
3 månader Oförändrad  1,69
1 år Oförändrad  1,69
2 år + 0,10 % 1,92
3 år + 0,20 % 2,19
4 år + 0,20 % 2,47
5 år + 0,25 % 2,74
7 år + 0,25 % 3,22
10 år + 0,25 % 3,73

I SBAB:s modell för räntesättning avgör lånebeloppets storlek och belåningsgraden vilken ränta som kunden erbjuds. SBAB:s kunder kan enkelt räkna ut vilken ränta de erbjuds på www.sbab.se/bolanekalkyl eller genom att kontakta kundservice på telefon 0771-45 30 00.

Karin Hellgren, Informationschef SBAB

Telefon: 0706-68 38 24, E-post: karin.hellgren@sbab.se

SBABs affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 400. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.