SBAB-kunder sparar över 50 miljarder kronor – har tjänat över en miljard på räntan

I dagarna passerar hushållens saldo på SBAB:s sparkonton 50 miljarder kronor. Utvecklingen för sparkontona är en verklig framgångssaga, där enkelhet och schysst sparränta inneburit snabbt ökande marknadsandelar och dessutom gett kunder ett ordentligt tillskott i plånboken.

SBAB har en lång historia av innovativa grepp som skärpt konkurrensen på bankmarknaden och bidragit till att många hushåll fått bättre ekonomi. I april 2007 startade SBAB sparkonton för privatpersoner under parollen ”Äntligen högre ränta!”, med konkurrenskraftig ränta, inga avgifter, fria uttag, statlig insättningsgaranti som är enkla att hantera. Under de drygt åtta år som gått sedan lanseringen har de svenska hushållen därför valt att anförtro SBAB med allt mer av sina besparingar.

I början av juni passerade hushållens totala saldo på SBAB:s konton milstolpen 50 miljarder kronor. Antalet konton uppgår numera till nästan 270 000. Marknadsandelen passerade en procent våren 2012, 2 procent våren 2013, 3 procent i början av 2014 och ligger i dagsläget på 3,6 procent. De senaste tre åren har hushållen fyllt på sina bankkonton med totalt 237 miljarder. Av dessa har drygt 16 procent gått till SBAB. Ingen annan aktör kan uppvisa en liknande utveckling.

SBAB:s marknadsandel avs. bankernas inlåning från hushåll

- Vi är såklart stolta över förtroendet från kunderna, som nu har över 50 miljarder på sina sparkonton hos oss. Tillsammans har de haft en ränteutveckling på sitt sparade kapital på över en miljard kronor, säger Karin Hellgren, informationschef på SBAB.

Bra ränta ger kunderna mer i plånboken SBAB:s sparkontoränta har legat en bra bit över de andra bankernas sparräntor. I genomsnitt, sedan starten april 2007, har skillnaden varit drygt en procentenhet. I dagsläget ger SBAB:s sparkonto en ränta på 0,85 procent medan övriga banker ligger på i genomsnitt 0,2 procent.

Sammantaget har SBAB:s kunder, sedan starten i april 2007, tjänat drygt 1,2 miljarder kronor på att få SBAB:s sparkontoränta istället för den vanliga låga bankräntan. Bara under det kommande året kommer de att tjäna ytterligare 326 miljoner kronor, med nuvarande ränteskillnad.

Genomsnittlig inlåningsränta hos bankerna och SBAB:s sparkontoränta

Totalt har svenska folket 1 411 miljarder kronor stående på bankkonton, med en snittränta som i dagsläget är 0,2 procent. Om dessa pengar istället fick en ränta som motsvarade SBAB:s sparränta på 0,85 procent så skulle de årliga ränteutbetalningarna bli drygt 9,3 miljarder kronor större. Detta motsvarar 952 kronor om året per person.

- Att spara ska löna sig från första kronan. Alltför många tänker nog att de inte orkar flytta pengarna från lönekontot till ett sparkonto med bättre ränta, men det är enkelt och det lönar sig verkligen, säger Karin Hellgren.

forlustgeneratorn.se går det att följa hur svenskarna ränteförluster utvecklas i realtid.

För mer information, kontakta gärna:

Karin Hellgren, Informationschef SBAB

Telefon: 0706-68 38 24, E-post: karin.hellgren@sbab.se

SBABs affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 400. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.