SBAB:s årsstämma 2019

Vid årsstämman i SBAB Bank AB (publ) 29 april omvaldes Bo Magnusson, Lars Börjesson, Daniel Kristiansson, Jane Lundgren Ericsson, Karin Moberg och Jan Sinclair som ledamöter i styrelsen. Synnöve Trygg och Inga-Lill Carlberg valdes som nya ledamöter i styrelsen. Bo Magnusson omvaldes till styrelsens ordförande.

Årsstämman fastställde styrelsens förslag till resultatdisposition innebärande att till aktieägaren utdelas 690 202 835 kronor, d.v.s. 35 245 kronor per aktie och att 5 756 339 344 kronor överförs i ny räkning.

Arvoden

Årsstämman beslutade om följande arvoden:

•  Styrelsens ordförande: 475 000 kr
  •  Övriga stämmovalda ledamöter: 230 000 kr
  •  Revisions- och compliancekommitténs ordförande: 55 000 kr
  •  Ledamot av revisions- och compliancekommittén: 44 000 kr
  •  Kreditutskottets ordförande: 49 500 kr
  •  Ledamot av kreditutskottet: 35 200 kr
  •  Risk- och kapitalkommitténs ordförande: 39 600 kr
  •  Ledamot av risk- och kapitalkommittén: 35 000 kr
  •  Ersättningskommitténs ordförande: 30 000 kr
  •  Ledamot av ersättningskommittén: 25 000 kr

Arvode utgår inte till arbetstagarrepresentanter och anställda i Regeringskansliet.

Övriga beslut

Årsstämman beslutade att målet avseende kapitalstruktur i SBAB:s ekonomiska mål ska vara följande:

- Total kapitalrelation ska under normala förhållanden uppgå till minst 0,6 procentenheter över det av Finansinspektionen kommunicerade kapitalkravet.

- Kärnprimärkapitalrelation ska under normala förhållanden uppgå till minst 0,6 procentenheter över det av Finansinspektionen kommunicerade kärnprimärkapitalkravet.

Banken ska även i övrigt uppfylla de kapitalkrav som myndigheterna beslutar om.

Årsstämman beslutade att bevilja styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna räkenskapsåret.

Årsstämman beslutade att välja om Deloitte AB till revisor för en period om ett år intill utgången av årsstämman 2020. Revisionsbolaget har meddelat att det utsett den auktoriserade revisorn Patrick Honeth som huvudansvarig.

Nya ledamöter i styrelsen

Synnöve Trygg arbetar som VD i Synnöve Trygg Consulting AB och är därutöver ledamot i styrelsen för Precise Biometrics AB, Volvo Finans Bank AB och Valitor hf. Tidigare har Synnöve varit VD för SEB Kort AB, Eurocard AB och Diners Club Nordic AB. Hon har tidigare varit styrelseledamot i bland annat Nordax Bank AB, Trygg Hansa AB och Mastercard Europe Board.

Inga-Lill Carlberg är CAO i Trill Impact AB och fullmäktigeledamot Skandia. Vidare är hon styrelseledamot i Trill Impact AB och Citroneer AB samt ordförande i Stiftelsen för Finansforskning. Tidigare har Inga-Lill haft ett flertal ledande befattningar inom Nordea och varit styrelseledamot i bland annat Tredje AP Fonden, Nordea Investment Funds och Mistra Sustainable Investments

Erik Wennergren, Presschef, SBAB
E-post: erik.wennergren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till cirka 225 000, cirka 330 000 privatpersoner har sparkonto. Antal medarbetare är cirka 630. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.