SBAB:s rörelseresultat för 2008 ökade till 585 mnkr

SBAB:s rörelseresultat för 2008 uppgick till 585 mnkr (258 mnkr). SBAB:s kreditportfölj ökade och uppgick till 183 959 mnkr (167 981 mnkr). SBAB:s sparkonton har en fortsatt hög efterfrågan och inlåningen uppgick per sista december till 3 542 mnkr (759 mnkr). - Under ett år med mycket tuffa marknadsförutsättningar är det glädjande att vi lyckats öka våra in- och utlåningsvolymer och visa ett förbättrat rörelseresultat, säger SBAB:s VD, Eva Cederbalk.

Resultat

Rörelseresultatet ökade till 585 mnkr (258 mnkr). Räntenettot är något lägre jämfört med föregående år 1 141 mnkr (1 177 mnkr). Totala rörelseintäkter uppgick till 1 127 mnkr (755 mnkr) och ökningen förklaras främst av mindre
negativ effekt av poster värderade till verkligt värde jämfört med föregående år. Omkostnaderna för 2008 ligger på motsvarande nivå som föregående år 520 mnkr (517 mnkr).

Utlåning

Utlåningen till allmänheten uppgick till 183 959 mnkr jämfört med 167 981 mnkr vid årets början. En del av ökningen förklaras av förvärvet av krediter från det delägda bolaget FriSpar Bolån AB till SBAB i syfte att möjliggöra upplåning
genom utgivning av säkerställda obligationer i SBAB:s helägda dotterbolag AB Sveriges Säkerställda Obligationer (publ). Nyutlåningen inom privatmarknaden uppgick till 19 164 mnkr (19 676 mnkr). Privatmarknadsportföljen uppgick till 116 823 mnkr (104 125 mnkr). SBAB:s marknadsandel för privatmarknadsutlåningen uppgick till 7,5% (8,1%). SBAB:s partneraffär utgör en viktig distributionskanal inom privatmarknaden.
Nyutlåningen på företagsmarknaden uppgick till 13 261 mnkr (10 808 mnkr). Företagsmarknadsportföljen uppgick till 67 136 mnkr (63 856 mnkr). SBAB:s marknadsandel för företagsmarknadsutlåningen uppgick till 11,4% (13,4%).

Inlåning

Efterfrågan på SBAB:s sparkonton har varit mycket hög och vid periodens slut uppgick insatt belopp till 3 542 mnkr (759 mnkr). SBAB erbjuder två typer av sparkonton med konkurrenskraftig ränta. Ränta räknas från första kronan oavsett insatt sparbelopp och alla uttag är kostnadsfria.

Upplåning

SBAB fäster stor vikt vid att ha en väl diversifierad finansieringsportfölj, vilket kräver en aktiv marknadsnärvaro och ett flexibelt produktutbud. SBAB beslutade i ett tidigt skede av kreditkrisens början att hålla en mycket hög likviditetsbered-skap och har kontinuerligt agerat i enlighet med detta. Trots den ökade oron och minskad marknadslikviditet har SBAB under varje skede av krisen haft god tillgång till finansiering. SBAB har kunnat infria sitt mål om en ökad andel lång
upplåning. Det totala värdet av utestående emitterade värdepapper var 198 643 mnkr (191 807 mnkr). Upplåning genom utgivning av säkerställda obligationer sker i SBAB:s helägda dotterbolag AB Sveriges Säkerställda Obligationer (publ). Kreditvärderingsinstituten Moody´s och Standard & Poor´s har fastställt ett
kreditbetyg på Aaa/AAA för de säkerställda obligationer som ges ut.

Likviditetsportfölj

SBAB:s likviditetsportfölj är en likviditetsreserv vars syfte är att hantera likviditets- och finansieringsrisk. Portföljen uppgick per 31 december 2008 till 31,5 mdkr (31,0 mdkr) och består av tillgångar klassificerade som "Lånefordringar och kundfordringar" 23,1 mdkr (0,0 mdkr) och "Värdepapper värderade till verkligt värde via resultaträkningen" 8,4 mdkr (31,0 mdkr). Avsikten med innehavet av värdepapperna i likviditetsportföljen är långsiktigt och består enbart av högsta ratingen Aaa från Moody´s alternativt AAA från Standard & Poor´s.

Aktuell händelse

Regeringen har den 29/1 2009 fattat beslut om en proposition där riksdagen föreslås godkänna att uppdraget för SBAB får utvidgas så att SBAB utöver nuvarande verksamhet också får bedriva bankrörelse och sådan verksamhet som har ett naturligt samband därmed enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse samt fondverksamhet enligt lagen (2004:46) om investeringsfonder.