Uppsalas bostadspriser överträffas endast av Stockholm

En bostadsrätt kostar i genomsnitt 35 647 kronor per kvadratmeter i Uppsala. Det är 100 procent över det nationella genomsnittet för mellanstora kommuner*. Uppsalas bostadsmarknad jämförs därmed bäst med storstäderna, och även om priserna är klart lägre än i Stockholm är prisutveckling och nivå närmast identisk med Göteborg.

Priserna på bostadsrätter i Uppsala har ökat med 24 procent under de senaste två åren. Det är något under genomsnittet för mellanstora svenska kommuner på 28 procent.

Bostadsrätter, pris (kr) per kvadratmeter

En jämförelse med landets övriga större universitetsstäder är också intressant. Sedan årsskiftet 2011/2012 har visserligen prisnivån i både Umeå och Linköping ökat snabbare men då ”närmaste konkurrenten” Lund har utvecklats svagt har avståndet nedåt ökat från 5 000 kr till drygt 8 000 kr per kvadratmeter samtidigt som Linköping övertagit Lunds position.

- Kvadratmeterpriserna på Uppsalas bostadsrättsmarknad är de högsta utanför Stockholm. I likhet med andra universitetsstäder så har prisökningstakten varit förhållandevis hög de senaste åren, säger Tor Borg.

Marknaden

Antalet bostadsrätter till salu samtidigt på Hemnet har legat kring 250 objekt sedan 2008. Från 2012 har dock utbudet fallit och sedan andra halvåret 2013 finns omkring 150 bostadsrätter till salu samtidigt. Ett lågt utbud pressar upp priserna och är ett tecken på att objekten som läggs ut säljs snabbt.

Antal bostadsrätter till salu på Hemnet, genomsnittligt antal samtidiga objekt per kvartal 2008-2014

Bostadsbeståndet

Fördelningen av boendeformer ser olika ut i landet, andelen som bor i bostadsrätt varierar kraftigt. I de största kommunerna bor omkring var tredje invånare i en bostadsrätt medan det i hälften av landets kommuner bor fem procent eller färre i denna bostadsform.  Andelen som bor i bostadsrätt i Uppsala kommun är 30 procent vilket är bland de högsta i landet. Samtliga kommuner i jämförelsen utom Gävle ligger över genomsnittet i gruppen mellanstora kommuner. Klart störst andel boende i bostadsrätt i denna kommungrupp finns i Uppsala, Lund, Västerås och Sundsvall. Kommuner med en stor andel boende i bostadsrätt innebär som regel relativt få boende i hyresrätt.

Storstäderna toppar denna statistik och andelen boende i bostadsrätt ligger på 20 procent i Göteborg, 30 procent i Malmö och hela 40 procent i Stockholm.

Andelen bostadsrätter påverkar självfallet också utbudet och omsättningen på de lokala bostadsmarknaderna. När relativt många bor i bostadsrätt kontra hyresrätt ökar dessutom spridningen av kapitalet, vilket t.ex. får betydelse då fler bygger upp ett kapital till kontantinsatser för köp av större bostadsrätt eller småhus – givet att prisutvecklingen är positiv.

Boende i bostadsrätt, Andel i procent som bor i bostadsrätt per kommun (2012) Källa: SCB

Befolkning och byggande Sedan 2005 har befolkningen i Uppsala kommun ökat med elva procent, vilket är högre än i någon annan mellanstor kommun utanför storstadsregionerna. Samtidigt har antalet bostäder ökat med hela 15 procent vilket endast överträffas i Lund. Motsvarande siffra i Stockholms stad är bara sju procent. Det betyder att nybyggnationen i Uppsala är omfattande, effekten mattas dock något av att många av de nya bostäderna är små och syftade för studenter i singelhushåll.

Indexerad förändring av befolkning och antalet bostäder i Uppsala 2005-2012

Sammanfattning

Bostadsrätterna i Uppsala har blivit 24 procent dyrare på två år, priserna per kvadratmeter i Uppsala är dubbelt så höga som genomsnittet för de mellanstora kommunerna i landet. Uppsala jämförts därför bättre med storstäderna och då framförallt Göteborg vars prisnivå och utveckling liknar Uppsalas. Prisnivån är också betydligt högre än i de andra stora universitetsorterna, och då utvecklingen i Lund under senaste åren varit svag har avståndet ner till dessa ökat.

* Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Karlskrona, Karlstad, Kristianstad, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Norrköping, Sundsvall, Södertälje, Umeå, Uppsala, Västerås, Växjö, Örebro, Östersund

För mer information, kontakta gärna:

Karin Hellgren, Presschef SBAB Telefon: 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB erbjuder lån- och spartjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och företag. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 480. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.