Yngre mer stressade över ekonomin i sommar

SBAB har frågat 1 044 personer om både planer och känslor inför sommaren. 20 till 29 åringarna är både mest stressade över höga förväntningar och känner mest ekonomisk oro. Det vanligast är att semestra hemma i Sverige.

Ingen stress  över sommaren

SBAB ställde frågan om man känner oro inför ekonomin över sommaren och om höga förväntningar stressar. Endast 11 procent av de medverkande uppger att sommaren är förknippad med ekonomisk oro. Lika få upplever att höga förväntningar på sommaren är stressande.

De yngsta i undersökningen är betydligt mer oroade av ekonomin och stressade av förväntningarna på sommaren än de medelålders och äldre. Det hänger sannolikt ihop med en mer oregelbunden inkomst, samtidigt som det är säsongen för utekvällar och spontana utflykter och resor. Och det kan bli dyrt.

-        Man kan säga att de höga förväntningarna, inte nödvändigtvis från dig själv, leder till ekonomisk oro. Speciellt om du är ung. Sommaren, liksom julen, är ekonomiskt påfrestande för unga och för ensamstående, säger Claudia Wörmann, boendeekonom på SBAB.

Två av tio åker utomlands på semestern

På frågan om planer för sommarsemestern svarar 38 procent av de medverkande att de tänker semestra i Sverige i år, 22 procent planerar för semester utomlands. En andel på 15 procent uppger att de inte har någon sommarsemester alls medan en mindre andel svarar att de tillbringar semestern i fritidshus, husvagn, fritidsbåt eller liknande.

Hur ser dina sommar/semesterplaner ut för i år?

1. Semester hemma i Sverige

2. Semester utomlands

3. Har ingen semester

4. Tillgång till fritidshus

5. Camping, husvagn, husbil

6. På sjön

7. Hyr semesterbostad i Sverig

De allra flesta ser sommaren som en härlig tid

En stor majoritet ser sommaren som en trevlig tid med mycket socialt umgänge och bekymrar sig inte om vädret. Här noteras dock en liten skillnad mellan kvinnor och män, då 74 procent av kvinnorna svarar att de ser sommaren som en härlig tid med familj och vänner jämfört med 67 procent av männen. Skillnaden syns även i att 7 procent av kvinnorna tycker att sommaren är förknippad med påtvingat socialt umgänge, jämfört med 11 procent av männen.

- Det känns bra att de flesta ändå ser sommaren som en härlig tid och att det här med att vara ledig är viktigare än om det regnar, speciellt med tanke på att många semestrar i Sverige, avslutar Claudia Wörmann.

SBAB har låtit CINT/Snabba Svar genomföra en enkätundersökning i slutet av juni 2016. I enkäten har 1 044 personer i åldern 20-80 år svarat på frågor.

Claudia Wörmann, Boendeekonom SBAB 0709 906814, claudia.wormann@sbab.se
Karin Hellgren, Informationschef SBAB, telefon: 0706-68 38 24, karin.hellgren@sbab.se

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Antalet kunder uppgår till cirka 350 000 och antalet medarbetare till cirka 450. SBAB har Sveriges nöjdaste bolånekunder 2014 och 2015, enligt SKI, Svenskt Kvalitetsindex. Läs mer på www.sbab.se, www.twitter.com/sbabbank, www.facebook.com/sbabbank.

Sommaren och julen är påfrestande speciellt för unga och ensamstående
Claudia Wörmann