Enviro har erhållit 53 MSEK i ersättning för upparbetade kostnader varav hälften i kontanter och hälften som ägande i JV-bolaget

• Scandinavian Enviro Systems (publ) ("Enviro" eller "Bolaget") har idag erhållit en första ersättning för upparbetade kostnader kopplade till anläggningen i Uddevalla. Ersättningen har betalats ut av det joint venture-bolag som Enviro bildat ihop med Antin Infrastructure Partners.
  • I denna första omgång ersätts Enviro med totalt 53 MSEK varav 26,5 MSEK i form av kontanter och 26,5 MSEK i form av aktier i joint venture-bolaget.
  • Så som tidigare kommunicerats har Enviro över tid rätt att köpa in sig i joint venture-bolaget till en ägarandel som i slutändan motsvarar cirka 30 procent. Enviro avser uttnyttja denna rätt full ut.

Ersättningen omfattar en del av de kostnader som Enviro haft för att etablera den fullskaliga återvinningsanläggningen för uttjänta däck i Uddevalla och Enviro kommer att erhålla ytterligare ersättningar för dessa kostnader. Byggnationen av anläggningen i Uddevalla inleddes förra veckan.

Förutom den kontanta ersättningen om 26,5 MSEK har Enviro också erhållit aktier i joint venture-bolaget. Enviros ägarandel i joint venture-bolaget kommer att skifta i takt med att joint venture-bolaget kapitaliseras men Enviro har en rätt att över tid köpa in sig till en ägarandel som i slutändan motsvarar cirka 30 procent.

Joint venture-bolaget blir världens första storskaliga däckåtervinningsbolag och kombinerar Enviros unika patenterade teknologi för att uttvinna kimrök och pyrolysolja från uttjänta däck med Antins expertis inom utveckling och uppskalning av framtida infrastrukturplattformar. Fram till 2030 planerar joint venture-bolaget att uppföra anläggningar över hela Europa med en total årlig återvinningskapacitet på upp till en miljon ton uttjänta däck. Enviro och Antin Infrastructure NextGen fund har sedan tidigare kommit överens om en plan för att finansiera uppförandet av anläggningarna.

Så som tidigare kommuncierats kommer Enviro att erhålla intäkter genom såväl serviceavgifter som resultatbaserad ersättning baserad på respektive anläggnings lönsamhet samtidigt som bolaget får möjlighet att bygga upp långsiktiga värden genom delägande i joint venture-bolaget.

Fredrik Emilson, vd Enviro, +46 (0)706-05 67 83, fredrik.emilson@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com
Mårten Wikforss, IR-ansvarig Enviro, +46 (0)705-59 11 49, marten.wikforss@envirosystems.se

FNCA Sweden AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
envirosystems.se

Denna information är sådan som Scandinavian Enviro Systems är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-02-23 17:58 CET.

Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se

Snabbfakta

Scandinavian Enviro Systems (publ) ("Enviro" eller "Bolaget") har idag erhållit en första ersättning för upparbetade kostnader kopplade till anläggningen i Uddevalla. Ersättningen har betalats ut av det joint venture-bolag som Enviro bildat ihop med Antin Infrastructure Partners. I denna första omgång ersätts Enviro med totalt 53 MSEK varav 26,5 MSEK i form av kontanter och 26,5 MSEK i form av aktier i joint venture-bolaget.