Enviro har erhållit MSEK 25,6 i ersättning för uppnådd milstolpe varav hälften i aktier i joint venture-bolaget

Scandinavian Enviro Systems (Enviro) har erhållit MSEK 25,6 i ersättning av joint venture-bolaget för uppnåendet av en första milstolpe kopplad till byggnationen av anläggningen i Uddevalla. Hälften av ersättningen utgår i form av kontanter och hälften i form av ägande i joint venture-bolaget.

Den aktuella ersättningen får Enviro för uppnåendet den första av ett antal på förhand definierade milstolpar kopplade till byggnationen av återvinningsanläggningen i Uddevalla. Som Enviro tidigare kommunicerat kommer bolaget att löpande erhålla ersättningar kopplat till uppnåendet av vissa på förhand definierade milstolpar. Som Enviro också tidigare kommuncierat kommer bolaget att kommunicera enskilda transaktioner kopplade till uppnåendet av dessa milstolpar.

Ersättningarna kopplade till dessa milstolpar kommer att till hälfen bestå av kontanter och till hälften av aktier i joint venture-bolaget till dess en viss förutbestämd maxgräns för ersättning i form av aktier uppnåtts. När denna gräns nåtts kommer fortsatta ersättningar att betalas ut enbart i form av kontanter.

Enviros ägarandel i joint venture-bolaget kommer att skifta i takt med att joint venture-bolaget kapitaliseras. Som tidigare kommunicerats kommer Enviro att redovisa aktuell ägarandel med den frekvens som följer av gällande redovisningskrav, dock minst en gång per år i samband med bokslutskommunikén.

Enviro har en option som ger bolaget rätt att köpa in sig i joint venture-bolaget till en ägarandel som i slutändan motsvarar omkring 30 procent. Enviro har för avsikt att nyttja denna option fullt ut.

Fredrik Emilson, vd Enviro, +46 (0)706-05 67 83, fredrik.emilson@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com

Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
envirosystems.se