Enviro och Antin Infrastructure Partners bildar, med stöd av Michelin, världens första storskaliga däckåtervinningsbolag

• Fram till 2030 planerar joint venture-bolaget att uppföra anläggningar över hela Europa med en total årlig återvinningskapacitet på upp till en miljon ton uttjänta däck.
  • Parterna i joint venture-bolaget har kommit överens om en plan för att finansiera uppförandet av anläggningarna. Antin är en av Europas ledande infrastrukturinvesterare och kommer att stå för de inledande investeringarna. Den världsledande däcktillverkaren Michelin stödjer joint venture-bolaget genom fleråriga leveransavtal för återvunna material från de första anläggningarna som etableras. Michelin planerar att bli partner i joint venture-bolaget i takt med att de framtida anläggningarna byggs.
  • Enviro har inget initialt ägande i joint venture-bolaget men har rätt att köpa in sig till en ägarandel som i slutändan motsvarar cirka 30 procent. Enviros styrelse har för avsikt att, så snart det är praktiskt möjligt inom de kommande 24 månaderna, se över bolagets långsiktiga kapitalbehov för att finansiera Enviros ägande i joint venture-bolaget. Enviro kommer redan från starten att ha styrelserepresentation i jointventure-bolaget.
  • Enviro kommer att erhålla intäkter genom såväl serviceavgifter som resultatbaserad ersättning baserad på respektive anläggnings lönsamhet samtidigt som Enviro får möjlighet bygga upp långsiktiga värden genom sitt delägande i joint venture-bolaget.
  • Första fullskaliga anläggningen som joint venture-bolaget etablerar blir den sedan tidigare planerade anläggningen i Uddevalla.
  • Joint venture-bolaget kombinerar Enviros unika patenterade teknologi för att utvinna kimrök och pyrolysolja från uttjänta däck med Antins expertis inom utveckling och uppskalning av framtida infrastrukturplattformar.

Volymen av uttjänta däck växer stadigt och uppgår enbart i Europa[1] till 3,5 miljon ton per år. Volymen av uttjänta däck förväntas öka ytterligare under det kommande decenniet drivet av ändrade konsumentbeteenden och strängare regelverk. Dock har varken teknologi, infrastruktur eller nödvändiga processer för att på ett effektivt sätt återvinna däck i stor skala funnits på plats. Dagens offentliggörande om etableringen av ett storskaligt däckåtervinningsbolag är den första hållbara lösningen i sitt slag för återvinning av uttjänta däck i industriell skala.

Joint venture-bolaget bildat av Enviro och Antin, med stöd av Michelin, kommer att uppföra återvinningsanläggningar över hela Europa med syfte att utvinna värdefulla råvaror som återvunnen kimrök och olja för återanvändning inom däck- och petrokemisk industri. Joint venture-bolaget kommer fokusera på anläggningar i Europa och därmed bidra till att lösa problemen med avfallshanteringen från de växande volymerna av uttjänta däck, samtidigt som Europas självförsörjningsgrad avseende värdefulla råvaror stärks.

Säkrade fleråriga leveransavtal
Michelin planerar att bli partner i joint venture-bolaget i takt med att de framtida anläggningarna byggs. Joint venture-bolaget har också ingått fleråriga leveransavtal med Michelin för de första anläggningarna som etableras. Avtalet med Michelin omfattar leverans av återvunnen kimrök samt pyrolysolja (TPO).

Betydande värdeskapande för Enviro
Enviros ägande i joint venture-bolaget kommer i slutändan att motsvara cirka 30 procent. Enviros styrelse avser att se över bolagets långsiktiga kapitalbehov samt kapitalstruktur för att så snart som det är praktiskt möjligt under de kommande 24 månaderna finansiera Enviros ägande i Joint venture-bolaget. Enviro kommer redan från starten att ha styrelserepresentation i joint venture-bolaget.

Som en del av joint venture-avtalet kommer Enviros patenterade teknologi att licensieras till joint venture-bolaget på exklusiv basis inom Europa. Enviro kommer dessutom att ansvara för forskning och utveckling samt fungera som försäljningsagent. Enviro kommer även att tillhandahålla vissa tekniska tjänster samt ge stöd till joint venture-bolaget och dess koncernbolag. Som ersättning kommer Enviro att erhålla serviceavgifter från joint venture-bolaget samt en resultatbaserad ersättning baserad på anläggningarnas lönsamhet. Därtill kommer Enviro att få möjlighet att bygga upp långsiktiga värden genom sitt ägande i joint venture-bolaget. I detta tidiga skede är det inte möjligt för bolaget att göra mer detaljerade antaganden om hur samarbetet kan komma att påverka Enviros resultat och finansiella ställning.

Uddevalla första anläggning
Den första fullskaliga kommersiella anläggningen kommer att uppföras i Uddevalla, Sverige, med en initial kapacitet att återvinna 34 500 ton uttjänta däck, vilket motsvarar 40 % av den årliga volymen av uttjänta däck i Sverige[2]. Uppförandet av anläggningen planeras starta under första halvåret 2023, villkorat av ett slutgiltigt investeringsbeslut av joint venture-bolaget, och anläggningen förväntas vara fullt driftsatt 2025. Efter framgångsrik driftsättning av anläggningen i Uddevalla accelereras utbyggnaden av ytterligare anläggningar i Europa.

Processen för etablering i övriga europiska länder har påbörjats för att säkerställa en snabb uppskalning, med målet att 2030 ha kapacitet att återvinna upp till en miljon ton uttjänta däck. Det motsvarar en tredjedel av alla däck som kasseras i Europa varje år. Etableringen av enskilda anläggningar är villkorad av olika myndighetsgodkännanden.

Stark efterfrågan som drivs av uppsatta hållbarhetsmål
Genom bildandet av joint venture-bolaget möter parterna den ökande efterfrågan på mer hållbara lösningar från däcktillverkarna som följer på branschens ambitiösa mål för en mer cirkulär och hållbar däckproduktion. Flera ledande däcktillverkare har kommunicerat målet att använda 100 % hållbara material i sin däcktillverkning senast 2050.

Genom att ersätta konventionell kimrök med Enviros återvunna kimrök kan koldioxidutsläppen minskas med över 90 %. Ett uppnående av målet om en årlig återvinning av en miljon ton uttjänta däck skulle innebära en reduktion av koldioxidutsläppen med 670 000 ton.[3]  Dessutom skulle den utvunna pyrolysoljan, med ett totalt energiinnehåll på cirka 6 TWh, kunna ersätta fossila bränslen och oljor inom ett flertal olika användningsområden i olika sektorer.

Alf Blomqvist, styrelseordförande Scandinavian Enviro Systems, kommenterade: “Jag är mycket stolt och glad över dagens offentliggörande som innebär ett erkännande av Enviros marknadsledande teknologi för utvinning av värdefulla råvaror ur däck. Med Antins långa erfarenhet av att skala infrastrukturplattformar och deras starka industriella expertis, samt Michelins världsledande position inom hållbara däck, har vi hittat utmärkta partner för att tillsammans accelerera vår paneuropeiska expansion och bidra till att göra däckindustrin cirkulär. Vi kommer nu att kunna fokusera på vår kärnverksamhet och våra kompetenser inom teknologi- och materialutveckling, optimering och kvalitetskontroll.”

Anand Jagannathan och Rodolphe Brumm NextGen Partners på Antin kommenterade: “Antin är mycket glada över att samarbeta med Enviro och Michelin för att skapa världens första storskaliga däckåtervinningsverksamhet. Enviros patenterade pyrolysteknik och dess mycket erfarna ledning, i kombination med Michelins världsledande position inom hållbara däck, gör detta till en idealisk plattform. Antin har alltid legat i framkant när det gäller att identifiera viktiga områden för morgondagens infrastruktur och vi tror att detta gemensamma bolag kommer att spela en avgörande roll för att påskynda Europas cirkulära ekonomi. Vi ser fram emot att arbeta tillsammans med Enviro, Michelin och joint venture-bolaget för att snabbt skala upp verksamheten så att den når sin fulla potential".

Maude Portigliatti, Executive Vice President, High Tech Materials samt medlem av koncernledningen på Michelin, kommenterade: "Dagens offentliggörande innebär ett viktigt steg framåt i vår strävan efter att uppnå en mer cirkulär och hållbar däckproduktion. Det här är ytterligare ett bevis för Michelins satsning att genom bildandet av innovativa partnerskap uppnå våra strategiska mål för 2050 om att minska det samlade miljömässiga avtrycket från däck och göra däckindustrin mer cirkulär.”

Greenhill & Co var finansiell rådgivare och Mannheimer Swartling var Enviros juridiska rådgivare. Enviro har dessutom nyligen anlitat Pareto Securities som medrådgivare till Greenhill i kapitalmarknadsfrågor.

Webcast för investerare

Enviro kommer att hålla en webbsändning med Alf Blomqvist, styrelseordförande, den 30 mars 2023, med start kl 09.00 CEST.

Om du önskar delta via webcasten, gå in på länken nedan. Via webcasten finns möjlighet att ställa skriftliga frågor.

Om du önskar ställa muntliga frågor via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen.

[1] Källa: European Rubber Manufacturers’ organization, 2019

[2] Källa: SDAB Årsredovisning 2020 (2021)

[3] Baserat på GHG-beräkningar (Greenhouse gas) 2022 enligt ISCC:s standard.

Om Scandinavian Enviro Systems

Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se

Om Antin Infrastructure Partners

Antin Infrastructure Partners is a leading private equity firm focused on infrastructure. With over €30 billion in assets under management across its Flagship, Mid Cap and NextGen investment strategies, Antin targets investments in the energy and environment, telecom, transport and social infrastructure sectors. With offices in Paris, London, New York, Singapore and Luxembourg, Antin employs over 200 professionals dedicated to growing, improving and transforming infrastructure businesses while delivering long-term value to portfolio companies and investors. Majority owned by its partners, Antin is listed on Euronext Paris (Ticker: ANTIN – ISIN: FR0014005AL0).

Om Michelin

Michelin, the leading mobility company, is dedicated to enhancing its clients’ mobility, sustainably; designing and distributing the most suitable tires, services and solutions for its clients’ needs; providing digital services, maps and guides to help enrich trips and travels and make them unique experiences; and developing high-technology materials that serve a variety of industries. Headquartered in Clermont-Ferrand, France, Michelin is present in 177 countries, has 124,760 employees and operates 68 tire production facilities which together produced around 173 million tires in 2021. (www.michelin.com)

Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com

Mangold Fondkommission AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
envirosystems.se

Denna information är sådan som Scandinavian Enviro Systems är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-03-29 17:46 CET.

Scandinavian Enviro Systems ("Enviro") och Antin Infrastructure Partners ("Antin") har idag bildat ett joint venture-bolag ("JV") för att baserat på Enviros teknologi skapa världens första storskaliga däckåtervinningsbolag.

Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro