Enviro publicerar ny ägarförteckning

Scandinavian Enviro Systems har med hjälp av Monitor via Modular Finance tagit fram en ny förteckning över de 15 största ägarna i bolaget per den siste juni 2023. Bland de nya ägare som tillkommit efter den riktade nyemissionen i maj 2023 märks bland annat Handelsbanken Fonder, Swedbank Robur Fonder samt Skandia Fonder. Michelin deltog inte i emissionen men kvarstår som den överlägset största ägaren med 16,28 procent.

Förteckningen visar att det skett stora förändringar i ägarlistan sedan tillkännagivandet av samarbetsavtalet med Antin i mars i år samt den efterföljande riktade nyemissionen i maj. Bland de 15 största ägarna återfinns nu ett antal namnkunniga svenska institutioner, däribland Handelsbanken Fonder, Swedbank Robur Fonder, Skandia Fonder, Cicero Fonder och Öhman Fonder.

Ägare:                                                                                             Ägarandel: *

1. Michelin                                                                                        16,28%

2. Avanza Pension                                                                            6,63%

3. Handelsbanken Fonder                                                                3,74%

4. Swedbank Robur Fonder                                                              3.10%

5. Nordnet Pensionsförsäkring                                                          2,57%

6. Livförsäkringsbolaget Skandia                                                      1,98%

7. Cicero Fonder                                                                               1,50%

8. Dina Persson                                                                                1,49%

9. Öhman Fonder                                                                             1,24%

10. Skandia Fonder                                                                           1,12%

11. Jula Holding                                                                                 0,86%

12. Coeli Asset Management                                                             0,81%

13. Atlant Fonder                                                                               0,57%

14. Stig-Arne Blom                                                                             0,57%

15. Swedbank Försäkring                                                                  0,55%

*Källa: Monitor via Modular Finance.

Michelin deltog inte i emissionen och vid slutet av juni hade Michelins ägande på grund av utspädning därför minskat från 20 till 16,28 procent. Att Michelin avstått från att delta i en emission har förekommit tidigare.

Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com

Mangold Fondkommission AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
envirosystems.se

Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se